Jarig NDW levert nu gegevens over 50.000 km weg

De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) bestaat deze maand tien jaar. Na de start leverde de NDW verkeersgegevens over zo’n 4.000 kilometer weg. Inmiddels zijn het gegevens over zo’n 50.000 km. De NDW is meegegaan met de tijd en verwerkt nu onder andere ook Floating Car Data.

In NDW werken gemeenten, provincies, Rijkswaterstaat en regionale samenwerkingsverbanden samen aan het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens. De gegevens worden gebruikt in de verkeerscentrales van de wegbeheerders, maar ook door dienstverleners die route-adviezen geven via apps, websites, radio en TV.

Actuele verkeersgegevens

Na de start leverde de NDW verkeersgegevens over zo’n 4.000 kilometer weg. Inmiddels zijn het gegevens over zo’n 50.000 km. Het gaat allereerst om zogenaamde actuele verkeersgegevens. Denk hierbij aan: gereden snelheden, reistijden, verkeersintensiteiten en voertuigcategorieën.

Daarnaast zijn ook zogenoemde situatieberichten beschikbaar, bijvoorbeeld verkeersberichten, dynamische route-informatie en berichten over pech of ongevallen, over wegwerkzaamheden en over brugopeningen.

Digitale mogelijkheden

De ontwikkelingen op de markt en de uitbreiding van digitale mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat de stroom aan data alleen maar is vergroot. De mogelijkheden met data breiden zich steeds meer uit en de markt heeft behoefte aan inhoud en expertise. NDW heeft hierop ingespeeld door zich steeds meer te specialiseren in het inwinnen, inkopen, opslaan en distribueren van wegverkeersgegevens.

In al die jaren is de NDW meegegaan met de tijd. Zo koopt de organisatie sinds februari dit jaar reistijden uit Floating Car Data in. Dit heeft als voordeel dat er voor veel meer provinciale en gemeentelijke wegen verkeersgegevens beschikbaar komen, namelijk zo’n 40.000 km extra.

Alleen maar belangrijker

Frits Brouwer, directeur van NDW, kijkt vol verwachting uit naar de toekomst. “Het onderwerp verkeersgegevens wordt alleen maar belangrijker in deze tijd waarin gewerkt wordt aan slimmere vormen van mobiliteit, zoals Mobility as a Service en zelfrijdende auto’s.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.