Boeken en reserveren van parkeerplaatsen wint terrein

p1Parkeerders zoeken vaker online naar parkeermogelijkheden voor aanvang van hun bezoek aan een stad of evenement, stelt parkeerexploitant P1.

P1 ontleent deze wetenschap aan de actie 20voor020.nl die het bedrijf houdt. Bij deze actie kunnen bezoekers uiterlijk één dag voor aankomst een parkeerplaats boeken voor € 20,- in de P1 Parking Amsterdam centre.

De bezoeker die bij P1 Parking Amsterdam centre boekt is al voordeliger uit bij langer dan 4 uur parkeren.

P1 brengt de actie 20voor020 onder de aandacht bij de parkeerconsument door in te spelen op het online zoekgedrag. Hierbij wordt niet alleen gefocust op advertenties bij zoekmachineresultaten, maar ook op de zoekresultaten zelf. Ruim 60% van de boekers voor 20voor020 vindt de aanbieding via die laatste mogelijkheid.

Via de advertenties van Google hebben in de eerste zes maanden van 2013 ruim 1.356.000 mensen de advertentie van 20voor020 gezien. In totaal hebben 2,3% van de bezoekers op de advertentie geklikt. Hiermee is de Click Through Rate (CTR) met 11% gestegen ten opzichte van 2012. Daarnaast besluiten 4,7% van de CTR bezoekers om de actie te boeken. Dit laatste percentage wordt het conversiepercentage genoemd. Uit onderzoek blijkt volgens P1 dat een conversie van 4,7% hoog genoemd mag worden.

In totaal is het aantal klanten van de actie 20voor020 met 38% gestegen ten opzichte van 2012. P1 verwacht dat het aantal klanten ook de komende jaren verder zal stijgen.

Ook in Apeldoorn is P1 in augustus 2013 gestart met de actie ‘reserveren = goedkoper parkeren’. De parkeerconsument krijgt bij deze actie een korting op het geldende kortparkeer tarief wanneer van tevoren het kenteken en e-mail adres wordt opgeven op de website.

Deze actie wordt, net als bij 20voor020, onder de aandacht gebracht door gebruik te maken van verschillende communicatiekanalen en door internet.

Een andere mogelijkheid die P1 biedt om een parkeerplaats te boeken is met P1-kaart. Met P1-kaart verkoopt P1 voor een gemeente in Nederland gereserveerde plaatsen in een van de openbare parkeergarages. Door gebruik te maken van P1-kaart zegt P1 in staat te zijn om voor deze gemeente het bezettingscijfer te laten stijgen.

Door middel van e-mail marketing bouwt P1 een relatie op met haar boekers. Iedereen die een boeking of reservering doet laat een e-mail adres achter waarnaar vier keer per jaar een nieuwsbrief wordt verzonden.

Via deze nieuwsbrief blijft de boeker op de hoogte van de acties van P1 en evenementen in de buurt van een parkeergarage en/of het centrum van de stad. Naast deze informatie ontvangt de boeker ook een korting op een artikel, activiteit of evenement in de buurt van parkeerlocatie van P1.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.