Zwolle legt fietsrotonde aan

Zwolle legt als eerste gemeente in Nederland een fietsrotonde aan in een fietsstraat. Die moet een oplossing bieden voor de kruising met een druk bereden invalsweg.

De Vondelkade is ingericht als fietsstraat, de Philosofenallee volgt binnenkort (rechts en links in de tekening). Maar de fietser moeten tot nu voorrang verlenen aan (auto)verkeer op de Wipstrikkerallee, een druk bereden invalsweg (onder naar boven in de tekening). Daardoor gaat veel wachttijd verloren. Verkeerslichten en voorrang voor fietser bleken geen goede oplossing te bieden. De oplossing is de fietsrotonde. De fietsers kunnen de gehele rotonde gebruiken. Het autoverkeer kan alleen rechtdoor of rechtsaf omdat een middenberm links afslaan verhinderd.

De gemeenten is niet over één nacht ijs gegaan bij het ontwerp van de fietsrotonde. Om de juiste oplossing te vinden zijn gebruikers en deskundigen bij elkaar gebracht. Met diverse belangengroepen en landelijke experts waaronder die van het CROW is zelfs een proefopstelling op het terrein van de IJsselhallen gemaakt om te kijken naar de maatvoering en de uitzichthoeken.
Voor de stad Zwolle, maar ook voor andere steden in Nederland is het monitoren van deze nieuwe kruispuntvorm van belang. Hiermee wordt informatie verkregen over het functioneren van de rotonde die gebruikt kan worden bij de toepassing van fietsrotondes op andere locaties in Zwolle en in andere steden. Er wordt een nulmeting uitgevoerd en na de realisatie vindt gedurende een jaar op verschillende momenten verkeersonderzoek plaats.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.