Meer belparkeerproviders op de Amsterdamse markt

Amsterdam is over naar het Nationaal Parkeer Register (NPR). De eigen Amsterdamse Parkeerrechtendatabase is gesloten. Handhaving, vergunningen, automaten en belparkeren gaan nu allemaal via het NPR. Met het aansluiten van meerdere gemeenten bij het NPR wordt de landelijke dekking van een belparkeerabonnement groter. Je kunt dus in meerdere gemeentes terecht via één provider (dus bijvoorbeeld één app).

Het nationale platform trekt ook meer providers aan. Hierdoor heeft de parkeerder meer keuze en is er meer onderlinge concurrentie wat naar verwachting leidt tot lagere kosten voor de gebruiker. Het voordeel voor de gemeente Amsterdam is dat er geen apart ICT systeem meer nodig is.
Met de aansluiting van de gemeente Amsterdam doet ook de eerste buitenlandse provider haar intrede: Sunhill Technologies uit Duitsland treedt toe als nieuwe provider en levert nu ook haar diensten aan de parkeerder in Nederland.
De providers die in Amsterdam operationeel zijn of worden:

Met het Nationaal parkeer Register werken gemeenten aan het zo klantvriendelijk mogelijk maken van parkeren. Een van de services is het helpen mogelijk maken van digitaal parkeren door middel van Parkeer en Bel en parkeer-apps. Dit maakt het voor bewoners, ondernemers of bezoekers gemakkelijker om parkeergeld te betalen. 40% van de parkeerders in Amsterdam maakt er inmiddels al gebruik van. Hiervoor moet parkeerrechtinformatie digitaal worden verzameld. Voorheen regelde Amsterdam het zelf. Nu doet het Nationaal Parkeer Register dat. Door DIVV is samen met het de leveranciers van parkeerautomaten, Cition, PCH en de belproviders gewerkt aan de migratie van de Amsterdamse parkeerrechtendatabase naar Nationaal Parkeer Register. Dit landelijk register zorgt er voor dat mensen in meerdere gemeenten in Nederland Parkeren en Bellen kunnen met hetzelfde systeem (dus via één provider). Het Nationaal Parkeer Register wordt in opdracht van de deelnemende gemeenten beheerd door de RDW.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.