Hardenberg stelt Shared Space enigszins bij na evaluatie

Uit een eerste evaluatie blijkt dat het overgrote deel van de weggebruikers zich al op de juiste manier gedraagt in het Shared Space gebied in de Julianastraat in Dedemsvaart. Wel zijn er uit deze evaluatie enkele knelpunten naar voren gekomen. De gemeente Hardenberg neemt infrastructurele maatregelen om ze op te lossen.

De Julianastraat in Dedemsvaart is na de herinrichting een Shared Space gebied. De eerste metingen in de Julianastraat wijzen volgens de gemeente uit dat de verkeersveiligheid toeneemt doordat er minder hard gereden wordt. Het merendeel van de weggebruikers houdt zich aan de toegestane snelheid van 30 kilometer per uur houdt. Ook vinden de verschillende soorten weggebruikers steeds beter hun plek in het gebied.
Daarnaast is in samenwerking met Plaatselijk Belang Dedemsvaart geïnventariseerd of bewoners en gebruikers nog knelpunten ervaren. De voornaamste opmerkingen die in deze evaluatie naar voren kwamen, gingen over geluid van verkeer dat over de verhoogde betonbanden rijdt. Deze betonbanden liggen ter hoogte van asverspringingen dwars in de bestrating. Daarnaast wordt nog regelmatig geparkeerd voor uitritten. Ook ervaren fietsers de goot in het midden van de straat als een obstakel.
De gemeente Hardenberg neemt enkele infrastructurele maatregelen in de Julianastraat om de knelpunten op te lossen. Bij de asverspringingen blijkt sprake te zijn van enig hoogteverschil tussen de betonbanden en de bestrating. Dit hoogteverschil is inmiddels verholpen waarmee het geluid vermindert. Ook het hoogteverschil tussen de goot en de straat wordt verlaagd, zodat het verschil tussen de goot en de rijbaan minimaal is en geen obstakel meer vormt voor fietsers. De gemeente gaat uitritten beter markeren door de blauwe strepen die haaks op de parkeervakken staan helemaal door te trekken. Als bewoners dat willen, worden de uitritten bovendien voorzien van antracietkleurige tegels met de letters ‘NP’ om aan te duiden dat hier niet geparkeerd mag worden. Ook worden enkele fietsenrekken en afvalbakken verplaatst. Hiermee wordt voorkomen dat vrachtwagens laden en lossen in het wandelgebied voor de winkels. Laden en lossen in de Julianastraat moet vanaf de rijbaan te gebeuren, op een verkeersveilige manier en met minimale overlast. Het is de bedoeling dat de infrastructurele maatregelen voor het einde van 2011 zijn afgerond.

Een deel van de opmerkingen die tijdens de evaluatie naar voren zijn gekomen, worden niet met infrastructurele maatregelen opgelost, zo stelt de gemeente verder. ‘Om deze opmerkingen te verhelpen is het nodig dat de weggebruikers meer hun eigen verantwoordelijkheid nemen en hun gedrag aanpassen aan de principes van Shared Space. Zo vinden gebruikers de aanduiding van oversteekplaatsen soms onduidelijk, maar volgens het principe van Shared Space worden oversteekplaatsen bewust niet expliciet aangeduid. Oversteken mag overal in het Shared Space gebied, maar het is de verantwoordelijkheid van de voetgangers zelf om de meest verstandige en veilige plek te kiezen waar men goed overzicht heeft gezien wordt, bijvoorbeeld op één van de pleinen bij de kruisingen. De dwarse betonbanden duiden deze plekken aan’, aldus houdt de gemeente haar inwoners voor. ‘De parkeervakken blijven qua grootte en ligging zoals ze zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de automobilist om goed in de spiegel te kijken voor het uitstappen. Ook het in beide rijrichtingen parkeren past binnen het Shared spaceprincipe. Het is ook hier de verantwoordelijkheid van de automobilist om voldoend veiligheid in acht te nemen bij het in- en uitparkeren.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.