CLOUD DATA

Het Operation Control Centre werkt achter de schermen om het ov op tijd te laten rijden

Thales
Het Operation Control Centre werkt achter de schermen om het ov op tijd te laten rijden. Foto: Thales

Achter de schermen van een ov-reis zorgt een centrale hub ervoor dat alles zo soepel mogelijk verloopt. Deze hubs staan bekend als een Operation Control Centres (OCC) en zijn essentieel voor het beheer van trein-, tram-, metro- en busdiensten, alsmede voor het zekerstellen van de veiligheid van passagiers en medewerkers. Om aan de steeds hogere eisen te voldoen, spelen deze centra voortdurend in op de snelle ontwikkelingen in de techniek.

Stel eens voor: je bent onderweg naar je werk en het openbaar vervoer lijkt (bijna) altijd op tijd te zijn. Dat komt doordat het OCC een belangrijke rol speelt bij het coördineren van dienstregelingen, het geven van waarschuwingen voor eventuele problemen en het afhandelen van noodsituaties. Maar in het moderne transportsysteem moeten OCC’s meer kunnen dan alleen maar het ov op tijd te laten rijden.

Uitdagingen

De uitdagingen van vandaag vragen om slimme oplossingen. Vervoerders zijn continue bezig om OCC’s te upgraden, zodat ze niet alleen dienstregelingen beheren, maar ook helpen bij het omgaan met vertragingen, het coördineren van verschillende vervoerswijzen en het snel oplossen van problemen en calamiteiten. Oudere systemen zijn vaak fragmentarisch. Dat betekent dat verschillende systemen op aparte platforms draaien en daardoor niet goed met elkaar kunnen communiceren. Een voorbeeld van een nieuwe aanpak is een OCC dat is gebaseerd op geïntegreerde data.

Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat alle systemen op één platform draaien, waardoor ze gemakkelijker met elkaar kunnen communiceren. Je kunt dan denken aan bewakingscamera’s, roltrappen, toegangspoortjes, brandalarm, etc. Op die manier hebben de operators achter de schermen snel een compleet beeld van wat er gebeurt en sneller kunnen beslissen wat er moet gebeuren. Deze beslissingen worden ondersteund door de data en vooraf ingegeven scenario’s.

Betrouwbaardere reis

Wat betekent dit voor de reiziger? Het kan betekenen dat de trein minder vaak vertraging heeft omdat problemen sneller worden opgelost. Het kan ook betekenen dat de reiziger sneller en betere informatie krijgt over alternatieve routes, mocht er iets misgaan. Uiteindelijk moet dit voor de reiziger resulteren in een betrouwbaardere reis met de trein.

Het OCC werkt niet alleen voor treinen. Het kan ook worden toegepast op andere vormen van openbaar vervoer, zoals metro’s, bussen en trams. OCC draagt bij aan een soepelere reis, ook als je als reiziger moet overstappen op een ander vervoermiddel. Door een op cloud data gebaseerd en geïntegreerd OCC verloopt een reis gemakkelijker, terwijl de vervoerder in staat is om zijn dienstregeling te optimaliseren en operationele en energiekosten te besparen.

Spoorlopers

Het OCC kan bijvoorbeeld goed van pas komen bij een indringer op het spoor, iets dat nog regelmatig voorkomt op het spoor en in metronetwerken over de hele wereld. De gevolgen van een spoorloper kunnen groot zijn. Passagierstreinen en metro’s worden verstoord en vertragingen zijn daardoor niet te vermijden.

Het managen van een incident met een spoorloper is lastig. Allereerst moet men er zeker van zijn dat er daadwerkelijk sprake is van een zogeheten indringing. Het kan echter minutenlang duren voordat de controlekamer op de hoogte is van de situatie op de rails. Daarnaast moet men precies weten waar de indringer zich bevindt.

Tegelijkertijd moet het treinverkeer in het getroffen gebied stopgezet worden, en in metro’s (met derde rail) moet ook de stroomtoevoer geïsoleerd worden. Tot slot moeten passagiers geïnformeerd worden en moet het trein- of metroverkeer opnieuw ingepland worden. Dit alles vergt snelle coördinatie over meerdere functionele gebieden.

Spoorloperdetectie is één van de functies van een geïntegreerd OCC. Door videotechnologie te combineren met verkeersbeheer, is het mogelijk om ongeoorloofde toegang tot het spoor automatisch te detecteren. Ondertussen kunnen verkeer, stroomvoorziening en passagiersinformatie allemaal beheerd worden met een simpele muisklik vanaf één werkstation. Dit zorgt ervoor dat de veiligheid gewaarborgd blijft en dat uren van verstoring bespaard worden.

Thales
De uitdagingen van vandaag vragen om slimme oplossingen.

Thales

In Nederland is het elektronicabedrijf Thales Transport onder andere bekend om haar ticketing-werkzaamheden, zoals de techniek achter de ov-chipkaart. Thales heeft echter al meer dan veertig jaar ervaring met Operation Control Centres in meer dan 30 steden over de hele wereld, waaronder Parijs, Londen, Bilbao, Dubai, Doha, Hong Kong, Singapore, Guangzhou, Mexico City, Santiago de Chile, Panama, Santo Domingo, Sydney en Caïro.

Naast het leveren van geïntegreerde controlecentra voor metronetwerken heeft Thales ook ervaring met het implementeren van data-gedreven OCC’s voor hoofdlijnen en hogesnelheidslijnen. Daartoe behoren implementaties in onder meer Portugal, Spanje, Turkije, Mexico en Noorwegen.

Thales heeft een bibliotheek van meer dan vijftig gebruiksscenario’s voor spoorweg- en metro-exploitatie, waaronder detectie van gewelddadige gebeurtenissen, vandalisme voorkomen, bewaking van tunnelingangen, perimeterbeveiliging en energie-efficiëntie.

Auteur: Thales