Caramba maakt effecten van maatregelen op wegennet inzichtelijk

De ANWB en TNO hebben een serious game voor wegbeheerders gelanceerd: CARamba. Met dit spel krijgen wegbeheerders te maken met de effecten van een robuust wegennet, zoals het aanleggen van buffers en het scheiden van doorgaand en bestemmingsverkeer. De resultaten van die keuzes zijn direct merkbaar in de simulatie. Hiermee wordt de ANWB-visie voor een robuust wegennet verder concreet gemaakt.

De serious game CARamba is bedoeld om inzichten voor een robuust wegennet over te brengen aan wegbeheerders. Gebruikers ervaren zo spelenderwijs op welke wijze verschillende maatregelen kunnen bijdragen aan betere doorstroming en betrouwbare reistijden. De spelers worden uitgedaagd om direct maatregelen te nemen na een calamiteit als een ongeluk, maar ook oplossingen te bedenken voor de lange termijn.

CARamba bouwt voort op de visie voor een robuust wegennet, die in opdracht van de ANWB is ontwikkeld door TNO. Een van de adviezen was het aanbrengen van een striktere scheiding tussen het regionale en het doorgaande verkeer. Ook werden er aanbevelingen gedaan voor een betere doorstroming in geval van ongelukken of andere plotselinge calamiteiten.

De serious game toont in vogelperspectief het wegennet in een regio. Weg-beheerders krijgen steeds te maken met verstoringen zoals hevige neerslag, een botsing, een gekantelde vrachtwagen of een spookrijder. Ze moeten daarop maatregelen nemen om de doorstroming te bevorderen, zoals het afsluiten van wegen of rijstroken, de maximum snelheid aanpassen, of omleidingsroutes instellen. Via een scorekaart in het scherm is na elke actie te zien welke effecten deze sorteert.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.