Gedragscode voor fietsers tegen dodehoek ongevallen

Een gedragscode moet fietsers helpen uit de dode hoek van vrachtauto's te blijven.
Een gedragscode moet fietsers helpen uit de dode hoek van vrachtauto's te blijven.
Een gedragscode moet fietsers helpen uit de dode hoek van vrachtauto's te blijven.

Ondanks diverse maatregelen gebeuren er nog steeds dodehoekongevallen. Jaarlijks vallen daarbij nog ongeveer vijftien doden. Dit aantal zou op de lange termijn verminderd kunnen worden door zwaar verkeer uit binnensteden te weren. Op de korte termijn zal het aantal ongevallen beperkt moeten worden door bijvoorbeeld infrastructurele maatregelen op kruispunten en permanente voorlichting over een gedragscode voor fietsers.
Dit schrijft de SWOV de nieuwe factsheet Dodehoekongevallen. Om dodehoekongevallen te voorkomen zijn vrachtauto’s tegenwoordig met een serie extra spiegels uitgerust. En met nascholing en educatie probeert men vrachtautochauffeurs en fietsers van de risico’s bewust te maken. Ondanks deze maatregelen blijft er een gebied rondom de auto dat een chauffeur niet kan zien door de ruiten of met behulp van spiegels en/of camera’s. Daarbij komt dat spiegels soms niet goed afgesteld zijn. Op de lange termijn is het weren van vrachtauto’s uit de binnenstad een optie. Daarnaast kan men denken aan de invoering van venstertijden waarbinnen zwaar vrachtverkeer in de stad toegelaten wordt (als er weinig fietsers op de weg zijn) en het bepalen van routes voor het vrachtverkeer binnen de steden waarbij het weinig fietsers tegenkomt.
Voor de korte termijn denkt de SWOV extra aandacht voor het probleem in de opleiding van vrachtautochauffeurs, het verplaatsen van stopstrepen en haaientanden zodat het gemotoriseerd verkeer zich achter de fietsers opstelt. En een gedragscode waardoor het voor fietsers duidelijk wordt hoe ze moeten handelen als ze rechts naast een vrachtauto terechtkomen. Als ze al naast of voor de vrachtauto staan, zouden ze bij groen licht voor de vrachtauto moeten blijven. Achteropkomende fietsers dienen achter de vrachtauto te blijven. Voorlichting over deze gedragscode dient een permanent karakter te hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels samen met de Fietsersbond zo’n een gedragscode voor fietsers opgesteld. In voorlichtingscampagnes zal deze onder de aandacht van fietsers worden gebracht.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.