Eerste stap aanbesteding

Eisenprogramma Oost-Brabant: zero emissie, meer HOV-lijnen en betere toegankelijkheid

Bravobus in Tilburg. Foto: Shutterstock, Daniel Doorakkers

De nieuwe concessie Oost-Brabant moet volgens de provincie “een flinke plus” worden voor het busvervoer in de regio. In het deze week vastgestelde ontwerpprogramma van eisen (PvE) is opgenomen dat het vervoer emissievrij wordt en zijn er bepalingen voor extra HOV-lijnen en de hub- en haltetaxi in het hele gebied.

In het PvE staat bijvoorbeeld op welke plekken, hoe vaak en tot hoe laat de bussen moeten rijden. Daarmee is de kous overigens niet af, stelt de provincie Noord-Brabant. “Vervoersbedrijven die inschrijven op de concessie doen daar vervolgens nog een schep bovenop. Als een bestaande buslijn of een halte niet voorkomt in het Programma van Eisen wil dat dus zeker niet zeggen dat deze zal verdwijnen.”

In het ontwerpprogramma is verder opgenomen dat vanaf 2030 alle bussen emissievrij moeten zijn. Ook ​​wil de provincie dat de HOV-verbindingen in de regio worden uitgebouwd. Naast deze snelle bussen, die in Brabant rijden onder de vlag van Bravodirect, komt er ruimte voor innovaties zoals Bus Rapid Transit (BRT) lijnen, die snel en efficiënt openbaar vervoer mogelijk maken dat vergelijkbaar is met treinverbindingen.

Toegankelijkheid

Nieuw is onder meer dat de provincie in de nieuwe concessie strengere eisen stelt aan de toegankelijkheid van bussen. Alle voertuigen moeten volledig toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Ook de informatievoorziening moet beter: reizigers kunnen straks via digitale platformen, haltes en in de bussen zelf realtime updates krijgen over vertrektijden, vertragingen en aansluitingen.

Het programma van eisen bevat de minimale eisen en uitgangspunten voor de nieuwe busconcessie Oost-Brabant. De aanbesteding daarvoor start in oktober van dit jaar, waarna Noord-Brabant in het voorjaar van 2025 de opdracht verwacht te gunnen. De concessie moet in december 2026 ingaan.

Reageren

De provincie nodigt “iedereen” uit om te reageren op het nu voorgestelde conceptplan. “Een team van de provincie Noord-Brabant beoordeelt vervolgens of de eisen naar aanleiding van de reacties worden aangepast. Op elke reactie zal de provincie hoe dan ook antwoord geven.”

De provincie Noord-Brabant is verdeeld in drie concessiegebieden, waarvan Oost-Brabant de grootste is. Het gebied omvat onder meer de steden ’s-Hertogenbosch, Oss en Tilburg, net als een groot landelijk gebied. Op dit moment is Arriva de concessiehouder in Oost-Brabant.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group