ANWB ledenpeiling: 51 stellingen over rekeningrijden
De ANWB is dit weekend begonnen met het raadplegen van de leden rond het dossier kilometerprijs. Onderdeel hiervan is een grootschalige ledenpeiling waarmee leden en niet-leden een oordeel kunnen geven over het wetsvoorstel aan de hand van 51 stellingen. De peiling kreeg een overwachte politieke lading door uitspraken van minister Eurlings. Deze zei het al dan niet doorgaan van rekeningrijden af te laten hangen van het draagvlak cq. de opstelling van de ANWB.
De raadpleging is te vinden via www.anwbledenpeiling.nl en zal drie tot vier weken op internet beschikbaar zijn. Volgens de ANWB hebben de hoogleraren Erik Verhoef van de Vrije universiteit Amsterdam en Linda Steg van Rijksuniversiteit Groningen meegewerkt aan de opzet van de peiling.
De peiling van de ANWB omvat een lange lijst met stellingen waarop met kan reageren met ‘zeer mee oneens’, ‘mee oneens’, neutraal’, ‘mee eens’, ‘zeer mee eens’ en ‘weet niet/geen mening.’ De stellingen zijn verdeeld in enkele thema’s, die zijn voorzien van een toelichting. Om een indruk te krijgen van de opzet van de peiling, hieronder een overzicht van de stellingen (met weglating van de toelichting en de aanvullende vragen over argumentatie, persoonskenmerken en dergelijke).
Eens of oneens?
In hoeverre bent u het eens of oneens met onstaande stellingen over het principe ‘betalen naar gebruik’?
Het is eerlijker om te betalen voor het gebruik van een auto dan voor het bezit |
Het is oneerlijk dat mensen die veel moeten rijden (bijv. voor hun werk) het voordeel verliezen, dat ze nu van de vaste belasting hebben |
Het is goed dat de opbrengsten van de kilometerprijs alleen aan mobiliteit worden besteed |
Het besluit over hoeveel geld aan mobiliteit wordt besteed moet een zaak blijven van de politiek |
Het is een voordeel dat de kosten van auto en OV straks beter zijn te vergelijken |
Het is een nadeel dat bedrijven de kilometerprijs mogelijk gaan doorberekenen in hun producten die daardoor duurder kunnen worden |
Het is een nadeel dat het duurder wordt voor mensen die veel rijden |
Het is een voordeel dat het goedkoper wordt voor mensen die weinig rijden |
Het is een voordeel dat de kilometerprijs bedrijven stimuleert efficiënter te werken uit kostenoverwegingen |
In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het afschaffen van de vaste autobelastingen?
Het is een voordeel dat nieuwe en tweedehands auto’s in aanschaf en bezit goedkoper worden |
Het is eerlijker om te betalen voor het gebruik van een auto dan voor het bezit |
Het is een nadeel dat de BPM verdwijnt, want via korting op de BPM wordt nu de aanschaf van zuinige en schone auto’s gestimuleerd |
Het is simpel en overzichtelijk als er één kilometerprijs komt i.p.v. 2 soorten autobelastingen, zoals nu |
Met de huidige vaste belasting weet je precies waar je aan toe bent |
Het is een nadeel dat bestaande auto’s minder waard worden |
Het is oneerlijk dat kopers van duurdere auto’s meer profiteren van de afschaffing van de BPM dan kopers van goedkopere auto’s |
Het is een voordeel dat de BPM verdwijnt, omdat die in andere landen ook niet (meer) bestaat |
In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over de invoering van de kilometerprijs met een tarief gebaseerd op milieukenmerken van de auto?
Het is een voordeel dat mensen bewuster nadenken over het gebruik van de auto |
Het is een groot voordeel dat het invoeren van de km-prijs een positief effect heeft op het aantal verkeersdoden |
Het nieuwe systeem draagt bij aan een beter milieu omdat zuinige auto’s aantrekkelijker worden |
Het is eerlijker als de kilometerprijs voor alle auto’s even hoog is |
Het is logisch om meer te betalen voor een auto die meer vervuilt |
’Betalen naar gebruik’ is eenvoudiger te bereiken door de brandstofaccijns te verhogen |
De invoering van de km-prijs heeft geen zin, want mensen kunnen hun gedrag toch niet aanpassen |
Het heeft geen zin, want niet iedereen kan het zich veroorloven om een andere auto aan te schaffen met een lagere km-prijs |
In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het spitstarief?
Het spitstarief is een onrechtvaardige lastenverhoging voor mensen die de spits niet kunnen mijden |
Het spitstarief is oneerlijk omdat er geen garantie is dat er geen file staat |
Het OV is geen alternatief in de spits, omdat het nu al overvol zit |
Het is een voordeel dat het spitstarief flexibele werktijden verder stimuleert |
Het spitstarief zal niet helpen. Mensen hebben geen alternatief |
Het is een nadeel dat het spitstarief leidt tot meer verkeer op wegen waar geen spitstarief geldt |
Het is logisch dat je meer betaalt voor autorijden op drukke plekken en tijden; investeringen die met de kilometerprijs worden betaald zullen ook vooral daar plaatsvinden |
Het is goed dat mensen die de spits (al) mijden straks het voordeel hebben van een lager tarief |
Het spitstarief is een effectief instrument om de files te verminderen |
Het is een voordeel dat er minder snel extra wegen nodig zijn |
In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over het registratiesysteem?
Het is waarschijnlijk dat de kosten voor zo’n ingewikkeld systeem uit de hand lopen |
Het registreren van gegevens brengt altijd risico’s met zich mee. Je weet maar nooit wat er met de geregistreerde gegevens gebeurt |
Het is een voordeel dat auto’s met een kastje gemakkelijker zijn op te sporen als ze worden gestolen |
Het is een voordeel dat de gegevens alleen in een kastje in de auto worden opgeslagen |
Het is een voordeel voor de automobilist dat het kastje mogelijkheden biedt voor handige diensten |
Het is een nadeel dat er fraude kan worden gepleegd. Ook de beveiliging van dit kastje zal ooit worden gekraakt |
Het systeem is kwetsbaar omdat het erg van de techniek afhankelijk is |
Het is een voordeel dat automobilisten – dankzij het kastje – meer inzicht krijgen in de kosten van het autorijden |
Het kastje is nu eenmaal nodig om gegevens te registreren bij het betalen per kilometer |
Het kastje is onnodig duur. Registratie kan ook op een andere manier (bijv via de kilometerteller) |
In hoeverre bent u het eens of oneens met de onderstaande stellingen over de overgangsfase?
Het is niet eerlijk dat sommige automobilisten langer vaste belastingen blijven betalen |
Het is goed dat de invoering van de kilometerprijs in stappen gaat |
De overgangsfase is een noodzakelijk kwaad en helaas niet te vermijden |
Het is een nadeel dat de MRB zo sterk stijgt in de overgangsfase |
Een nadeel van de overgangsfase is dat mensen lang in onzekerheid blijven over hun autokosten |
Het is noodzakelijk om de BPM langzaam af te bouwen, anders worden de huidige auto’s ineens veel minder waard |
.