Wachtkamerprocedure

Haagse fracties willen zwaarste middel doelgroepenvervoer inzetten: ‘De maat is vol’

Noot Personenvervoer
Noot Personenvervoer is in Den Haag verantwoordelijk voor het volledige doelgroepenvervoer. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Verschillende fracties in Den Haag willen de zogenoemde wachtkamerprocedure in werking stellen nu Noot Personenvervoer nog steeds niet aan de contractuele normen voldoet. Deze procedure stelt de gemeente in staat om de personenvervoerder uit Ede te vervangen voor de vervoerder die als tweede is geëindigd tijdens de aanbesteding. Verantwoordelijk wethouders Hilbert Bredemeijer (leerlingenvervoer) en Mariëlle Vavier (Wmo-vervoer) voelen daar echter weinig voor.

Het doelgroepenvervoer in Den Haag, waar onder meer het Wmo- en leerlingenvervoer onder vallen, functioneert niet naar wens van de gemeente. Uit de laatste cijfers (tot en met februari) blijkt dat Noot Personenvervoer, in de hofstad verantwoordelijk voor de uitvoering van het totale doelgroepenvervoer, op de meeste punten niet aan de contractueel gestelde normen voldoet. Zo ligt het gemiddelde stiptheidspercentage voor het leerlingenvervoer op 92,9 procent, terwijl 97 procent is afgesproken. Ook het jeugdhulpvervoer ligt met 83 procent onder de gestelde norm (97 procent). Alleen het Wmo-vervoer voldoet aan de gestelde normen.

Als reactie op de tegenvallende resultaten heeft de gemeente Noot een deadline gesteld. De Edese personenvervoerder moet vóór 1 juli aan alle gestelde normen voldoen, anders volgen er sancties in de vorm van nog meer boetes ‘of nadere juridische stappen’.

Frisse start

De roep om verdere sancties klinkt ondertussen steeds luider bij diverse Haagse fracties. Verschillende partijen zijn kritisch op Noot en vragen zich af wanneer het college van burgemeester en wethouders (B&W) ingrijpt. “Het is voor ons onbegrijpelijk dat het college nog steeds accepteert dat Noot niet voldoet aan het Programma van Eisen”, sprak gemeenteraadslid Rita Verdonk (Hart voor Den Haag) donderdag tijdens een commissiedebat het stadsbestuur toe.

Ook Eline van Halsema van Partij voor de Dieren (PvdD) stelde zich kritisch op. “Noot heeft al een aantal keer de ruimte gekregen om de dienstverlening te verbeteren, helaas nog zonder voldoende effect. Van opstartproblemen is allang geen sprake meer. Hoe lang geven we Noot nog de tijd om met andere oplossingen te komen en deze te implementeren?”

SP-fractievertegenwoordiger Janet Ramesar deed daar nog een schepje bovenop. Zij pleit er zelfs voor om de wachtkamerconstructie te activeren. “Voor mijn fractie is de maat na bijna een jaar vol. Elke keer weer een ultimatum stellen zonder gevolgen, is wat mijn fractie betreft te weinig. Daarom willen we dat de wethouder zich gereedmaakt om de wachtkamerconstructie in te zetten. Zo kan diegene die het stokje overneemt de zomervakantie gebruiken om een frisse start te maken.”

Uit den boze

Verantwoordelijk wethouders Hilbert Bredemeijer (Onderwijs) en Mariëlle Vavier (Zorg) zien het in werking stellen van de wachtkamerconstructie echter niet zitten. Sterker nog: volgens zorgwethouder Vavier is het zelfs “juridisch uit den boze” om informele gesprekken te voeren met eventuele andere aanbieders. “En dat is nog afgezien van de vraag of er een andere vervoerder is die het vervoer kan overnemen.”

Onderwijswethouder Bredemeijer is dat volmondig met zijn collega eens. “Ik zou echt aan de commissie willen vragen om zover nog niet te gaan. Als we naar het gehele speelveld kijken, ben ik er niet zeker van dat andere aanbieders het wel op die 97 procent krijgen. Als de wachtkamerprocedure in werking wordt gesteld, vrees ik een enorme daling van het stiptheidspercentage.”

Wel kijkt het college of het mogelijk is om bepaalde onderdelen uit het contract te halen. “Maar ook dat kost tijd”, waarschuwt Vavier. “Je moet dan weer een aanbestedingsprocedure in en een nieuwe vervoerder zoeken. Dat is geen garantie op verbetering.”

Nog voor de zomer wordt er een brief aan de commissie gestuurd met eventuele vervolgmaatregelen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.