Slimme motor in stuur voorkomt vallen met fiets

Stuurassistent TUDelft en Gazelle FOTO TU Delft

De TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben een prototype ontwikkeld van een fiets met stuurondersteuning. De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kunnen boven een snelheid van 4 kilometer per uur de fiets en rijder stabiel worden gehouden.

De innovatie moet een oplossing vormen voor de vele ernstige ongevallen met fietsers. Voornamelijk 55-plussers en bestuurders van een e-bike zijn de dupe – en vaak zijn die groepen een en dezelfde. Aan de ontwikkeling van de slimme fiets zijn jaren van onderzoek vooraf gegaan.

Op de TU Delft is de afgelopen 15 jaar onderzocht waarom een fiets wel of niet omvalt, vertelt onderzoeker Arend Schwab op de website van de universiteit. “Er is toen onder meer een wiskundig model ontwikkeld met zo’n 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen óf, en bij welke snelheden, een bepaald fietsontwerp stabiel is.”

Algoritmes

De technische uitvoering van de slimme fiets is volgens hem niet eens zo moeilijk. “Je hebt een sensor nodig die meet hoe snel de fiets omvalt, een motortje dat de stuurkolom kan bijsturen en een processor die dat motortje aanstuurt. Het moeilijke gedeelte zit vooral in het vinden van de goede algoritmes waar de processor mee moet werken. En daarvoor was ons wetenschappelijke onderzoek, van enorm belang.”

Er is nog veel onderzoek nodig voordat de steer-assist op de markt komt. Het prototype wordt nu vooral gebruikt om te testen hoe gebruikers de stuurondersteuning ervaren, en om na te gaan welke vorm van ondersteuning het beste werkt. De eerste onderzoeken laten volgens de universiteit al wel zien dat het voor een deel van de mensen minder moeite kost om te de fiets rechtop te houden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.