Mobilock wil deelfietssysteem breed uitrollen

mobilockDe leverancier van op afstand te bedienen fietssloten Mobilock zegt begin 2017 te starten met het uitrollen van een eigen deelfietssysteem dat uiteindelijk heel Nederland moet bestrijken. Het systeem waarbij je zonder abonnement of pasje overal via de smartphone een fiets kunt oppikken en afleveren zou zichzelf moeten gaan bedruipen.

HelloVelo zoals het systeem heet moet begin 2017 van start gaan in Amsterdam, waar op tientallen bestaande locaties en stallingen langs de Zuid As, de RAI, de universiteiten, het centrum en verschillende stations ophaal- en afleverpunten zullen worden ingericht. ‘Daarna wordt het systeem in diverse andere grote steden en uiteindelijk in heel Nederland uitgerold’, aldus Mobilock.

Bij het fietsdeelsysteem kunnen reizigers met hun smartphone hun reis plannen, de fiets reserveren, betalen en het slot openen. Dat is mogelijk dankzij de samenwerking van drie partijen. Mobilock levert de fietssloten, die met een app op de smartphone geopend kunnen worden. GoAbout, een multimodale reisplanner, levert de app en de website waarop klanten hun reis kunnen plannen en de fietsen kunnen boeken en betalen.
De zeventien fietsenwinkels van Het Zwarte Fietsenplan – de grootste fietsverhuurder van Amsterdam – zorgen voor de deelfietsen, robuuste transporter modellen. De partijen zeggen bewust niet gekozen voor e-bikes, omdat ze niet het risico van kapotte of lege accu’s willen lopen.

Voor de startup Urbee, die begin september aankondigde in Amsterdam met deelfietsen te starten, is dat kennelijk geen probleem. De elektrische Urbee deelfiets maakt eveneens gebruik van een slim fietsslot. De fiets wordt in de markt gezet door Qwic, Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen, Dutch Bicycle Rental, een fietsverhuurfirma, en softwarebedrijf Skopei. In het najaar van 2016 moeten eerste 300 fietsen geplaatst worden. De feitelijke introductie vindt plaats in het voorjaar van 2017 met de uitrol van nog eens 750 fietsen tot een totaal van 1.150 fietsen in 2017.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.