Open toegang

Qbuzz krijgt toestemming voor Dordrecht – Utrecht Centraal

Trein van Qbuzz
Trein van Qbuzz. Foto: Flickr/Rob Dammers.

Vervoerder Qbuzz mag een nachttrein tussen Dordrecht en Utrecht Centraal laten rijden. De aanvraag hiervoor is goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Tegelijkertijd heeft de vervoersmaatschappij alweer drie nieuwe verbindingen aangevraagd

Qbuzz heeft in maart een aanvraag ingediend voor de nachttrein Dordrecht – Utrecht Centraal. Deze is inmiddels door de ACM goedgekeurd. Met de voorbereidingen die nu genomen worden, kan de trein naar verwachting vanaf december 2024 in beide richtingen gaan rijden. “Wij zijn enorm blij dat de ACM onze aanvraag voor deze lijn heeft goedgekeurd”, zegt Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz, daarover. “Het is een bevestiging dat meer concurrentie op het spoor mogelijk is. Vooral de reiziger is daarmee gediend.”

Ook de volgende aanvragen van Qbuzz liggen alweer op de stapel bij ACM. Het gaat hierbij om de verbindingen Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn (via Hengelo of Arnhem) en Amsterdam-Parijs. Qbuzz hoopt bij goedkeuring vanaf januari 2027 ook op deze trajecten te kunnen rijden. “Marktwerking versnelt technologische ontwikkelingen en uitvoeringskwaliteit, waardoor er een volwaardig en toegankelijk alternatief voor de reiziger ontstaat”, aldus Spijksma.

Marktanalyse

Qbuzz maakt gebruik van de Europese wetgeving die ‘open toegang’ op het spoor voorschrijft. Vervoerders kunnen voor eigen risico en zonder overheidssubsidies vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Voor de aanspraak op een aantal spoorverbindingen voelt Qbuzz zich gesteund door de uitspraak in een spoedappel van het Hof van de Rechtbank van Den Haag, waarin wordt gesteld dat de staatssecretaris op basis van Europese regelgeving verplicht is om een marktanalyse uit te voeren.

Deze marktanalyse houdt in dat de staatssecretaris op basis van onderzoek vaststelt welke treinverbindingen door de markt kunnen worden aangeboden en voor welke treinverbindingen financiële overheidssteun nodig is. Met de uitkomsten van dit onderzoek kan de omvang van een eventuele concessie worden vastgesteld. De staatssecretaris liet eerder weten geen marktanalyse voor het spoor te hebben uitgevoerd en dit ook niet van plan is te doen.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

3 reacties op “Qbuzz krijgt toestemming voor Dordrecht – Utrecht Centraal”

Ruurd Jorritsma|13.06.23|12:50

Via Rotterdam of via Geldermalsen?

Cornelius Koelewijn|13.06.23|12:21

Is het niet verstandiger dat Qbuzz eerst de exploitatie van de Merwedelingelijn op orde brengt? Want daar maken ze nu een chaos van.

Marco van Wensveen|12.06.23|19:49

S’nachts met de trein van Dordrecht naar Utrecht, een gat in de markt ??