Heemstede-Aerdenhout

ProRail begint aan vervangingsoperatie verouderde liften

De liften op Leiden Centraal zijn onlangs vervangen. Foto: NS.

Vanaf maandag 27 maart kan er eindelijk worden begonnen aan het vervangen van de liften op station Heemstede-Aerdenhout. Eigenlijk was spoorbeheerder ProRail van plan om daar vandaag al mee te beginnen, maar vanwege de aanhoudende problemen met de aanlevering van bouwmaterialen is dat niet gelukt. De werkzaamheden aan de nieuwe liften zullen tot medio juni duren.

ProRail vervangt de komende tien jaar ongeveer tachtig liften op dertig stations. Naast de liften op het station van Heemstede-Aerdenhout zijn ook grotere liftbouwprojecten opgenomen in het spoorbouwboekje. Onder andere de stations Amsterdam Rai, Schiphol Airport en Rotterdam Zuid krijgen binnenkort gloednieuwe liften.

De liften lopen allemaal tegen het einde van hun levensduur aan. Afhankelijk van de kwaliteit gaat een gemiddelde lift vijftien tot twintig jaar mee. Tussentijds moeten wel de staalkabels en de frequentieregelaar onderhouden en/of vervangen worden, evenals de deuraandrijving die moet worden gereviseerd.

Gemiddeld vervangt ProRail tien tot vijftien stationsliften per jaar. De nieuwe liften die geplaatst worden zijn volgens de spoorbeheerder “sneller, comfortabeler en beter bestand tegen vandalisme”.

Leveringsproblemen

Zusterpublicatie SpoorPro schreef onlangs nog over het tekort aan bouwmaterialen. Daardoor hebben veel bouwprojecten (deels) vertraging opgelopen. Zo wordt op station Dordrecht-Zuid gehoopt dat het station nog in juni kan worden opgeleverd. Ook daar is het wachten op nieuwe liften.

“Het leveringsproces van technische onderdelen is over de hele wereld ernstig verstoord,” zei ProRail daar onlangs over. “Het is een landelijk, zelfs mondiaal probleem en niet alleen met liften of liftonderdelen”, zegt ProRail. “We hebben in totaal 450 liften op 155 stations. Die gaan wel eens kapot”, aldus de spoorbeheerder.

ProRail zegt wel een aantal maatregelen te hebben genomen om de werkzaamheden aan de liften zo vlot als mogelijk te laten verlopen. Dit doet de spoorbeheerder door materialen eerder te bestellen en oude liften zo lang mogelijk in dienst te houden, mits deze veiligheidstechnisch worden goedgekeurd.

Ondanks de leveringsproblemen heeft ProRail vorig jaar wel van vijf stations de liften kunnen vernieuwen. De stations Rotterdam Lombardijen, Rotterdam Blaak, Hoogeveen, De Vink en Leiden Centraal kregen allemaal nieuwe liften.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro. 

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.