Aanhoudende problemen

Eurobahn zoekt oplossing voor toenemende treinuitval Hengelo-Bielefeld

De FLIRT-treinstellen van Eurobahn kennen sinds de uitrol in 2018 al problemen. Foto: Flickr/Albert Koch.

De trein tussen Hengelo en Bielefeld is deze maand al ruim zestig keer niet vertrokken. Gisteren alleen al viel de trein vijf keer uit. Dat blijkt uit cijfers van Rijdendetreinen.nl. De grensoverschrijdende verbinding kent sinds de start in 2018 problemen. Vervoerder Eurobahn verklaart de problemen door een tekort aan personeel, ziekteverzuim en technische problemen met de treinen. De vervoerder is met de lokale autoriteiten opzoek naar een oplossing voor de geplaagde treinverbinding.

Sinds 2018 rijdt de internationale trein van Hengelo, via Oldenzaal, naar Bielefeld. Bij de uitrol van de lijn ging het meteen mis. Door problemen in de bovenleidingspanning lukte het niet om de FLIRT-treinstellen te laten rijden. De treinen moeten schakelen tussen de verschillende spanningen van het Duitse en het Nederlandse spoor. “Acht van onze treinstellen hadden technische problemen”, zegt Eurobahn-woordvoeder Nicole Pizutti. “We konden maar drie van de acht treinstellen op volle capaciteit inzetten.”

Sinds de moeizame start, heeft Eurobahn niet meer zonder uitval kunnen rijden op de treinverbindingen tussen Hengelo en Bielefeld. “Ook bij het onderhoud van de treinstellen ging het mis.” De problemen stapelden zich daarna op. “Voertuigen vielen uit en raakten beschadigd. Hierdoor hadden we wederom te weinig treinstellen om de dienst op een normale manier uit te voeren. Daarbij komt ook nog het personeelstekort en het ziekteverzuim van werknemers door de coronapandemie.”

Normaal gesproken vertrekt de trein twee keer per uur vanaf station Hengelo. De trein stopt onderweg op twintig stations. Ruim twee uur na vertrek in Hengelo arriveert de trein op het eindstation in Bielefeld. De kosten variëren van 28 tot 50 euro.

Vervangend busvervoer

De vervoerder geeft aan dat ze de uitval altijd hebben opgevangen met vervangend busvervoer. “Het is duidelijk dat dit de passagiers niet tevreden stelt.” Pizutti geeft aan dat het inzetten van bussen zeker geen permanente oplossing is. “We moeten oplossingen vinden om de treinverbinding stabiel te laten rijden. We zijn momenteel in gesprek met de lokale autoriteiten.”

De trein staat al jaren op een negatief lijstje, maar kent deze maand weer een opleving. Van 1 tot 16 februari vielen maar liefst zestig treinen uit. Het percentage treinen dat uitvalt, loopt op tot de 30 procent per dag. Op donderdag 16 februari reden vijf van de achttien treinen niet. Volgens Pizutti heeft de uitval van de afgelopen twee weken vooral te maken met de stakingen in het streekvervoer.

Nederlandse subsidie

De Duitse vervoersmaatschappij ontvangt jaarlijks bijna twee miljoen euro voor het mogen verzorgen van de treinverbinding. De provincie Overijssel steekt er jaarlijks een miljoen euro in, de Regio Twente legt vier ton per jaar op tafel en het Rijk nog eens een half miljoen. Op de stations in Hengelo en Oldenzaal stappen gemiddeld 700 reizigers per dag op de internationale trein. Twee derde van hen steekt ook daadwerkelijk de grens over, richting Duitsland.

De provincie Overijssel uitte in 2021 al zijn ongenoegen over de regelmatige uitval op de grensoverschrijdende verbinding. “Reizigers hebben recht op een betrouwbare dienstregeling, daarom zijn we niet tevreden over de afgelopen periode. Wij hebben de vervoerder hierop aangesproken en zijn met hen in overleg. Wij hebben om uitleg en om verbetering gevraagd”, aldus een woordvoerder. De verbetering is twee jaar later nog altijd niet gekomen.

De media in Duitsland schrijven dat andere vervoerders mogelijk kunnen inspringen om de probleemlijn over te nemen. Daar is volgens Pizutti niks van waar. “Verhalen in de media schrijven dat Bentheimer Eisenbahn een geschikt bedrijf is om onze lijn over te nemen. Dat is helemaal niet aan de orde en niet besproken met de Duitse autoriteiten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.