Vijftien dagen geen treinverkeer Amsterdam Zuid, ook minder treinen Schiphol
Door werkzaamheden aan het spoor zullen er vanaf 13 tot en met 27 november geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid rijden. Ook bij Schiphol Airport wordt er in die periode aan het spoor gewerkt. Daardoor zullen er die vijftien dagen minder treinen van en naar het vliegveld rijden, meldt de NS donderdag.
Reizigers die naar een van die twee stations moeten, kunnen reizen kunnen via Amsterdam Centraal. Vanaf daar kunnen ze overgestappen op de metro naar Amsterdam Zuid of op de trein naar de luchthaven. Op de metrolijnen 50, 51 en 52 in Amsterdam kan er met een NS-treinkaartje gereisd worden.
Tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Utrecht Centraal zal de NS doordeweeks extra treinen inzetten. De rechtstreekse treinen tussen Rotterdam Centraal en het vliegveld blijven gewoon rijden.
Het internationale treinverkeer rijdt in die periode in november ook anders. Zo rijdt de trein van en naar Brussel niet verder dan Rotterdam Centraal. De Thalys, Eurostar en de trein van en naar Berlijn rijden met gewijzigde vertrek- en aankomsttijden van en naar Amsterdam Centraal.
Reizigers moeten niet alleen rekening houden met onder meer spoorwijzigingen en omreizen, maar ook met extra drukte in de treinen en op stations. De NS adviseert reizigers om voor hun vertrek de reisplanner in de gaten te houden en rekening te houden met een extra reistijd tot 45 minuten.
Lees ook:
- Werk aan station Amsterdam Zuid hervat, werk aan Amsterdam Centraal begonnen
- Dit zijn de belangrijkste spoorprojecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Zo snel mogelijk de N/Z-lijn doortrekken! Dit is een no-brainer. Men is te afhankelijk van NS/ProRail. Met de metro had men kunnen via Zuid kunnen doorrijden naar A’dam Amstel en daar de IC richting Utrecht kunnen nemen.
Ook helpt een uitgebreid metronetwerk bij vermindering stikstofdepositie, fijnstof, geluids- en file-hinder en betere verbindingen MRA. Nu loopt de zuidflank van A’dam vast.
Het is ongelooflijk dat er nog zo veel gediscussieerd moet worden, want de vele voordelen zijn evident.