weeffout

Treinreizigers benadeeld door vliegtaks bij overstap naar vliegtuig

Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)
Thalys-trein. Foto: Thalys/Jean-Jacques D'Angelo

Treinreizigers die aankomen op Schiphol en daar een intercontinentale vlucht pakken, moeten vliegtaks gaan betalen. Reizigers die met het vliegtuig aankomen en op Schiphol overstappen op een andere vlucht, betalen geen vliegtaks. De KLM noemt de belastingplannen een “weeffout” en vraagt de overheid om deze te herstellen.

Schiphol en KLM zijn al langer bezig om korte vluchten naar Schiphol te verminderen. KLM is onlangs een pilot gestart met Thalys. Het doel is om reizigers een makkelijke overstap te bieden vanaf het vliegtuig naar de trein. Dit wordt allemaal gestimuleerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie wil de keuze voor de trein op middellange afstand, tot 700 kilometer, bevorderen. De nieuwe vliegtaks belastingregeling veroorzaakt juist het tegenovergestelde.

Maandag worden de plannen voor het belastingplan van volgend jaar besproken. Daarin is afgesproken dat de vliegtaks flink verhoogd wordt. De taks wordt 26,43 euro per vertrekkende reiziger. Reizigers die op Schiphol overstappen op een ander vliegtuig zijn hiervan uitgesloten, maar reizigers die vanaf bijvoorbeeld de Thalys uit Brussel overstappen, moeten voor de overstap alsnog wel vliegtaks betalen.

CDA-Kamerlid Inge van Dijk wil van staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) weten of het niet mogelijk is overstappers via de trein ook uit te zonderen van de vliegbelasting: “Willen we dat niet veel liever stimuleren?”, zo vraagt ze aan de staatssecretaris.

Ook KLM laat weten dat de belastingplannen aangepast moeten worden in het voordeel van de treinreiziger. “KLM wil graag dat zo veel mogelijk klanten met de trein van bijvoorbeeld Brussel naar Schiphol reizen om daar over te stappen op een verre KLM-vlucht. Op deze manier kan vliegen op korte afstand vervangen worden door de trein, iets wat de overheid ook nastreeft. De huidige structuur van de vliegbelasting heeft als onbedoeld bijeffect dat de transferpassagiers die met de trein komen, vliegbelasting moeten betalen. Het zou goed zijn als deze weeffout in het belastingplan wordt hersteld”, zegt een woordvoerder van KLM maandag tegen De Telegraaf.

Korte vluchten

Momenteel stijgen dagelijks vier publieke vliegtuigen op in Amsterdam met Brussel als eindbestemming. Dat is één vlucht minder dan voor de samenwerking met Thalys. Er moet nog veel gebeuren om de trein op de middellange afstand te stimuleren. KLM-directeur Bas Geressen gaf onlangs aan dat de bagageafhandeling beter moet. Daar komt nu dus de nadelige belastingregeling bij.

Daarnaast zullen de vluchten tussen Amsterdam en Brussel niet zomaar verdwijnen, stelt Gerressen. “Er zijn bij de politiek en het grote publiek veel misvattingen over vliegen op korte afstanden. De korte vluchten zijn nodig voor aanvoer van reizigers die de intercontinentale vloot van KLM vullen. Ik hoor vaak dat men denkt dat er mensen zijn die van Brussel naar Amsterdam vliegen om daar te gaan winkelen. Dat is niet zo. Vrijwel iedereen die met ons vliegt vanuit Brussel heeft een doorverbinding op Schiphol naar de rest van wereld, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Peru of Zuid-Afrika,” besluit de KLM-directeur.

Ook privévluchten op korte afstand worden niet zomaar vervangen door de trein. Uit cijfers van onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft, blijkt namelijk dat ruim een derde van de privévluchten korter dan 500 kilometer is. 11 procent van de vluchten was zelfs korter dan 250 kilometer. Volgens de onderzoekers is de uitstoot per passagier vele malen hoger dan bij een lijnvlucht. Zo leidt een vlucht van Schiphol naar Londen met een regulier toestel tot zo’n 40 kilo CO2-uitstoot per passagier. Met een privévliegtuig ligt dat tussen de 203 en 302 kilo. Vijf tot ruim zeven keer zo hoog dus.

De onderzoekers benadrukken in het rapport dat Londen en Parijs, de meest populaire steden, ook gewoon te bereiken zijn met de hogesnelheidstreinen. Die stoten geen CO2 uit, in tegenstelling tot vliegtuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.