‘Gepersonaliseerd reisadvies door gegevens OV-chipkaart’

Door de gegevens uit OV-chipkaarten door een wiskundig model te halen, is het mogelijk om reizigers bij opstoppingen en vertragingen van een gepersonaliseerd advies te voorzien. Dat zou tijd schelen en in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn dan algemene berichtgeving waar iedereen hetzelfde alternatief krijgt aangeboden. Dat blijkt uit promotieonderzoek uitgevoerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In het proefschrift ‘Passengers, Information, and Disruptions’ toont promovenda Evelien van der Hurk aan dat vervoerbedrijven reizigers tijdens verstoringen van gepersonaliseerd reisadvies kunnen voorzien door de logistieke planning te combineren met de verwachte vraag naar alternatieve routes.

Knelpunten

Reizigers krijgen bij vertraging nu allemaal hetzelfde alternatief aangeboden via het omroepsysteem of apps op de smartphone. Dat kan een tweede vertraging tot gevolg hebben wanneer iedereen voor datzelfde alternatief kiest en een tekort aan materieel ontstaat.

Van der Hurk liet wiskundige optimalisatiemodellen los op de planning en berekende welke aanpassingen nodig waren om het ontstaan van deze knelpunten zoveel mogelijk te vermijden. Reizigers kunnen daarnaast via hun smartphone een waarschuwing krijgen over te vermijden alternatieve routes waarmee een tweede opstopping wordt voorkomen.

Privacy

Om dergelijk persoonlijk advies te geven is informatie uit bijvoorbeeld de OV-chipkaart nodig. De privacy van reizigers komt daarbij volgens de onderzoeker niet in gevaar, omdat het om geanonimiseerde gegevens gaat. De kosten voor het inspelen op de verwachte vraag van reizigers zouden vergelijkbaar zijn en soms zelfs lager dan bij het afgeven van een algemeen reisadvies. Om de onderzoeksresultaten uit het proefschrift in de praktijk te brengen moeten de modellen verder worden uitgewerkt. De NS werkt hier aan mee.

Het onderzoek van Van der Hurk is uitgevoerd aan de Rotterdam School of Management (RSM) van de Erasmus Universiteit. Het onderzoek is onderdeel van het project ‘Complexity in Public Transport’ van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in samenwerking met de NS en MIT, de beroemde technische universiteit in Massachusetts (VS). Van der Hurk studeerde Econometrie en Besliskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De RSM heeft een (Engelstalige) video gemaakt waar het onderzoek in enkele minuten wordt uitgelegd:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.