NS: grote verstoringen zorgen voor matig eerste kwartaal
Het eerste kwartaal van 2015 is voor NS-reizigers vervelend begonnen. Enkele grote stroom- en ICT-storingen rondom bijvoorbeeld Utrecht, Amsterdam en Schiphol hadden veel impact op de dienstregeling en zorgden daardoor voor veel oponthoud voor reizigers. Dat zegt directievoorzitter Marjan Rintel van NS Reizigers in een terugblik op het eerste kwartaal. “Naast de genoemde storingen hadden ook een breuk in de bovenleiding bij Utrecht en ijs op de bovenleiding eind januari veel effect waardoor we een magere start van het jaar hebben gehad.”
Een speciaal Verbeterteam van NS en ProRail kijkt naar aanleiding van de verschillende grote storingen hoe de impact ervan voor reizigers verder kan worden teruggedrongen. “Ik ben daarbij erg blij met de voortvarende acties van ProRail rond bijvoorbeeld Schiphol. De extra inspecties en de afspraken met de aannemers gaan zonder meer helpen de hinder rond de luchthaven terug te dringen”, aldus Rintel.
Punctualiteit
Door de diverse storingen viel bijna drie procent van de reguliere NS-treinen tot en met maart uit op het zogeheten hoofdrailnet (HRN). Tot en met maart kwam 90,7 procent van de treinreizigers op tijd aan qua reizigerspunctualiteit. Deze indicator laat het percentage reizigers zien voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, bij aankomst minder dan vijf minuten vertraging had en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald.
De matige prestaties in het eerste kwartaal zijn terug te zien in het oordeel dat klanten NS geven. Zo gaf in het eerste kwartaal 73,6 procent van de klanten NS een zeven of hoger tegen 75,2 procent in het eerste kwartaal van 2014.
Hogesnelheidslijn
De reizigerspunctualiteit op de hogesnelheidslijn (Thalys en Intercity Direct) was met 83,8 procent mager. Dit is het gevolg van enkele flinke stormen in combinatie met de eerder genoemde storingen. Zo was de hogesnelheidslijn op vier dagen een groot deel van de dag gesloten door rukwinden boven de Moerdijkbrug.
ProRail en NS kijken of de normen die daar gelden kunnen worden aangepast, zodat de Intercity Direct mogelijk vaker kan blijven rijden. Door de diverse grote storingen in combinatie met de grote populariteit van de Intercity Direct (Breda-Rotterdam-Amsterdam) bleef de geboden capaciteit in de Intercity Direct het eerste kwartaal met 95 procent onder het niveau.
Verbeteringen
Er waren ook verbeteringen te melden in het eerste kwartaal. Zo gaf 79,4 procent van de reizigers NS in het eerste kwartaal een zeven of hoger voor de informatie bij ontregelingen in de trein of op het station. Dat was in 2014 nog 76,1 procent. Ook waren reizigers tevredener over de kans op een zitplaats (67,2 procent tegenlover 66 vorig jaar in het eerste kwartaal).
Verder bleef het klantoordeel voor de sociale veiligheid in het eerste kwartaal – ondanks alle berichten over agressie – op hetzelfde hoge niveau als vorig jaar. Door het nieuwe energiecontract met Eneco wist NS verder de CO2-uitstoot van de trein te halveren. Met ingang van dit jaar publiceert NS alle belangrijke indicatoren die een indruk geven van de prestaties op het spoor.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?