Positief resultaat en reizigersgroei voor GVB in 2016

GVB, Sloterdijk, (foto: GVB Verbindt)

Stadsvervoerder GVB heeft in 2016 een positief resultaat van 8,6 miljoen euro behaald uit de operationele bedrijfsvoering. Dit werd onder andere bereikt door meer reizigers te vervoeren, namelijk 233,6 miljoen. Dat is bijna 3 procent meer dan een jaar eerder. Dit resultaat toont volgens algemeen directeur Alexandra van Huffelen dat GVB op koers ligt om steeds minder afhankelijk te zijn van subsidie. Het subsidiebedrag in 2016 was al fors lager dan het jaar daarvoor, namelijk 40,9 miljoen in vergelijking met 73,6 miljoen in 2015 en dat bedrag zal alleen maar verder afnemen.

“Behalve extra inkomsten uit reizigersgroei, realiseren we kostenbesparingen in de eigen bedrijfsvoering. Ook richt GVB het lijnennet elk jaar zo efficiënt mogelijk in om het openbaar vervoer ten goede te laten komen aan zoveel mogelijk mensen. Voor reizigers kan dit tot gevolg hebben dat hun vaste halte of route wijzigt”, aldus Van Huffelen. Een voorbeeld is de nieuwe dienstregeling na komst van de Noord/Zuidlijn.

Nettoverlies

De vervoerder boekte overigens ook een nettoverlies van 7,2 miljoen euro, vanwege een eenmalige voorziening van bijna 19 miljoen euro voor extra onderhoud aan de Combino-trams. Die trams zijn pas halverwege hun normale levensduur, maar er was onderhoud nodig om een aantal onverwachte technische mankementen te herstellen. Toch kon GVB nog steeds 3,3 miljoen euro dividend uitreiken aan de aandeelhouder gemeente Amsterdam.

De GVB-directeur waarschuwt dat extra investeringen in infrastructuur en materieel nodig zijn voor de bereikbaarheid van Amsterdam. “Een ongeluk op de A10 zorgt steeds vaker voor verkeersinfarcten tot aan het Leidseplein. Dat lossen we alleen op met meer OV in de stad. En met minder auto’s.” Daarom lobbyt de stadsvervoerder er bij de gemeente en de vervoerregio op aan om tijdig voldoende tram en metro materieel aan te schaffen en snel een besluit te nemen over de aanleg van een nieuw metronetwerk in de hoofdstad.

Bovendien hoopt Van Huffelen dat het Rijk een rol pakt, door naast extra geld voor infrastructuur ook de huidige regelgeving in het OV te moderniseren. De verschillende OV-concessies in de Randstad moeten beter op elkaar aansluiten en verder integreren met andere vormen van deelvervoer, zodat reizigers in de Randstad altijd binnen een uur op de plek van bestemming kan zijn.

OV-Klantenbarometer

In de OV-Klantenbarometer werd GVB afgelopen het minst positief van de grote stadsvervoerders beoordeeld door reizigers, namelijk met gemiddeld een 7,4. De vervoerder noemt dit echter een acceptabele score, omdat het lastiger wordt om te voldoen aan de eisen voor dienstverlening terwijl de drukte in de stad flink toeneemt. GVB benadrukt wel haar ambitie om elk jaar een hoger rapportcijfer te halen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.