Zorgen bij college Lelystad over samenvoegen concessies
De wens van de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland om de zeven bestaande concessies samen te voegen tot drie concessies, is met argwaan ontvangen door het college van B en W en de gemeenteraad van Lelystad. Het college heeft zelfs negen argumenten opgesteld waarom het samenvoegen van de concessie Lelystad bij een andere concessie een slecht idee zou zijn.
De gemeenteraad stelde eerder vragen over de verkenning van de provincies voor de gezamenlijke aanbesteding voor het OV in Flevoland, Overijssel en Gelderland en de antwoorden van het college werden dinsdagavond behandeld in de gemeenteraad. Het college gaf in de antwoorden aan niet gevraagd te zijn voor het onderzoek en zelfs geen voorstander te zijn van de aanpassing van de concessies.
Opdrachtgever
De lokale politiek maakt zich vooral zorgen om de kwaliteit van het openbaar vervoer, omdat de gemeente dan nauwelijks meer een rol speelt bij de invulling van het OV door Lelystad. “De gemeente heeft geen bevoegdheden meer ten aanzien van het aanbod van openbaar vervoer ( PvE, dienstregeling, lijnvoering, sociale veiligheid, materieeleisen en dergelijke). De gemeente is voor de inwilliging van gemeentelijke wensen dan afhankelijk van de provincie”, schrijft het college aan de raad.
Bovendien vreest het college voor extra kosten. Dit komt omdat de kans bestaat dat de concessie van Arriva in Lelystad al in 2020 zal worden afgebroken, terwijl die eigenlijk loopt tot aan 2021. Niet alleen waarschuwt het college dat dit tegen de afspraken is, maar tevens ontstaat er dan een risico op een schadeclaim. “Ons college zal deze claim doorberekenen aan de provincie”, aldus de loco-secretaris en de loco-burgemeester in hun brief. Overigens erkenden de provincies al eerder dat de gevolgen van dergelijke situaties nog niet te overzien was. Dit speelt ook in de concessie IJsselmond.
Grotere concessies
De drie provincies hebben verscheidene redenen voor het samenvoegen van de concessies. Ze geloven onder andere dat het niet verstandig is om een concessie te begrenzen op basis van provinciegrenzen. Grotere concessies zijn verder interessanter, wat moet zorgen voor voldoende inschrijvers, nu het lastiger wordt om vervoer te verzorgen door technologische ontwikkelingen, de komst van nieuwe mobiliteitsconcepten en bezuinigingen. Als laatste kunnen de provincies zo de regie op aanvullende systemen zelf in handen houden.
Maar het college is het hiermee volledig oneens. Lelystad was een relatief kleine concessie, waar voldoende inschrijvers waren. In die concessie hadden zelfs touringcarbedrijven interesse. Maar op grote concessies kan het Midden- en Kleinbedrijf niet inschrijven en dat is slecht voor de marktwerking. Het college noemt enkele grote concessies slechte voorbeelden, omdat deze forse extra bijdrages hebben geleid of aanpassingen van het aanbod.
Grenzen
Ook het argument dat reizigers provinciegrensoverschrijdende reizen afleggen, is niet overtuigend voor het college. “Welke grens ook wordt gekozen, er zal altijd grensoverschrijdend vervoer plaatsvinden.” Lelystad denkt juist dat er meer te bereiken is door samen te werken met Almere, Amsterdam en de Vervoerregio en Metropoolregio, aangezien de meeste vervoersstromen vanuit Lelystad gericht zijn op Almere en Amsterdam.
De Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel overwegen op dit moment om de concessies IJsselmond, Midden-Overijssel, Twente, Achterhoek-Rivierenland, Arnhem-Nijmegen, Veluwe en de stadsconcessie Lelystad anders in te delen. Als de concessies worden gewijzigd, ontstaan er drie grotere concessies, namelijk Noord, Oost en Zuid. Concessie Noord – met daarin Lelystad – zou al in 2020 gegund kunnen worden.
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Alsof marktwerking en meer concurrentie goed is voor de passagiers. Laat me niet lachen. De goedkoopste inschrijver krijgt de concessie gegund en vervolgens vraagt de opdrachtgever zich dan af waarom de beloofde kwaliteit niet geleverd kan worden. Kwaliteit kost geld beste mensen.
Simpelgezegd, Een concessie met 100+ bussen over een gebied met 50+ lijnen is nogal overweldigend voor een eerste concessie bod denk je ook niet? We hebben het bij EBS, ook al heeft dat bedrijf ervaring in het buitenland ook gezien, dat was al een relatief kleine concessie en zelfs dat was overweldigend in inschatting voor kosten en hoe het OV in werking zou gaan. Lelystad bijvoorbeeld, maar ook steden zoals Dordt en Almelo zijn perfect. Stem voor gemeente, geen overweldiging voor bedrijf.
Er zijn nu meer dan 60 verschillende concessies in het openbaar vervoer in dit land en ik kan me best voorstellen dat men dit aantal wil terugbrengen. Wellicht is een consessie per provincie een optie.
Er zijn nu meer dan 60 verschillende concessies in dit land en kan me voorstellen dat men dit aantal wil terugbrengen maar om nou drie provincies in een consessie te zetten lijkt mij vragen om moeilijkheden; een idee is in iedere provincie een consessie wat het aantal van 60 teugbrengt op 12.
Er zijn nu maar liefst meer dan 60 consessies in ons land variërend van klein naar groot en kan me best voorstellen dat er over gesproken word om deze samen te voegen maar om er een te maken die 3 provincies bevat is wellicht te veel van het goede. Ik dacht aan 1 concessie per provincie wat de meer dan 60 concessies terugbrengt naar 12 die groot genoeg zullen zijn om het een en ander op een goede manier te regelen.
De kleine kruidenier op de hoek in het dorp gaat/kan ook niet zomaar een extreem groot pand in de stad kopen om daar een mega supermarkt te exploiteren. Maar als diezelfde kruidenier een goed plan heeft en daarmee investeerders kan vinden die in zijn plan geloven en dit financieel willen ondersteunen, dan heeft hij een kans. Het is zaak het bestek voor de nieuwe concessie zo te schrijven dat kleine bedrijven ook zouden kunnen inschrijven. Of ze dat daadwerkelijk kunnen en willen is vraag twee…
Grotere concessies maken het zeer moeilijk voor nieuwe bedrijven of kleinere bedrijven met minder ervaring om op te starten of te leven wat betekend dat langzaamaan de OV wereld dicht slipt maar gigabedrijven die niet pérsé de reiziger op plek 1 heeft staan. Daarbuiten is een disconnect tussen gemeente en consessie (zoals te zien in Dordrecht) een groot probleem, De vervoerder en provincie werken de gemeente hier aardig vaak tegen.
Grote consessies maken het ook onmogelijk voor kleinere of nieuwe bedrijven in de markt te laten komen wat betekend dat concurrentie in het OV verder gaat dichtslippen wat betekend dat de kwaliteit ook omlaag kan gaan. Het is belangrijk dat gemeentes een bepaalde controle houden op stadsvervoer, anders krijg je taferelen zoals in Dordt waar het bedrijf (arriva toevallig) de wensen van de gemeente flink tegen werkt soms omdat de provincie er niks in ziet. Gewoon laten zoals het is.