De Belgische busfabrikant Van Hool heeft faillissement aangevraagd en maakt een doorstart onder de vlag van het Nederlandse VDL en het Duitse trailerbedrijf Schmitz Cargobull. Dat melden Belgische media maandag.
Volgens zakenkrant De Tijd wordt het faillissement van het concern uit Koningshooikt maandag door de rechter uitgesproken. VDL en Schmitz Cargobull zouden de enige overgebleven kandidaten zijn om onderdelen van Van Hool over te nemen. VDL zou daarbij de bussentak inlijven, schrijft De Tijd. Eerder wist de krant al te melden dat VDL 200 miljoen euro overheeft voor Van Hool.
De overname betekent volgens Belgische media een forse klap voor de werkgelegenheid bij de fabriek van Van Hool in Koningshooikt. Daar zouden tot 1.600 van de 2.500 banen verdwijnen. Volgens de Vlaamse vakbonden is het een “donkere en trieste dag voor duizenden gezinnen”. Alle werknemers zullen eerst worden ontslagen. Daarna zal via sollicitaties een deel opnieuw aangenomen worden.
Bergafwaarts
Van Hool werd in 1947 opgericht door Bernard Van Hool en werd toonaangevend, ook internationaal. In het boekjaar 2019 behaalde het bedrijf volgens de eigen website een omzet van 714 miljoen euro en was er een verlies van 5 miljoen euro. Daarna ging het bergafwaarts, onder meer door corona. In 2021 was de omzet meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. De genadeklap kwam begin januari toen bekend werd dat de Vlaamse overheid 92 nieuwe elektrische bussen voor vervoersmaatschappij De Lijn niet, als gebruikelijk, bij Van Hool bestelde, maar bij een Chinese concurrent BYD.
Dat laatste bedrijf zal de bussen in Hongarije produceren. BYD kon via deze Hongaarse route meedoen aan de Europese aanbesteding en bleek een goedkopere keuze voor de Vlaamse overheid.
Zware wissel
VDL zag vorig jaar de verkopen van zijn bussentak flink afnemen door vertragingen van leveringen en door materiaaltekorten. Bij de presentatie van de jaarcijfers vorige week zei president-directeur Willem van der Leegte dat de bussentak “een zware wissel” trekt op het resultaat. “Hierdoor zetten we alle zeilen bij om de investeringen op peil te kunnen houden die door onze klanten in andere activiteiten worden gevraagd.”
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen