Vervoerregio Amsterdam wil nieuwe ronde gratis ov-kaartjes minima
De Vervoerregio Amsterdam wil dit jaar weer gratis ov-kaartjes geven aan minimagezinnen in de regio. Het dagelijks bestuur is van plan daar 3,5 miljoen euro voor vrij te maken. De organisatie onderzoekt nog op welke wijze de kaartjes het beste bij de doelgroep terecht kunnen komen.
Dat laat de Vervoerregio desgevraagd weten aan OVPro. Bij de vorige tariefactie zijn volgens de organisatie bijna 550.000 gratis kaartjes gebruikt, ook door reizigers die hiervoor niet met het openbaar vervoer reisden.
De kaartjes, waarmee inwoners anderhalf uur gratis kunnen reizen, zijn bedoeld voor gezinnen met een inkomen tot 130 procent van het minimumloon. Vorig jaar bleek echter dat elke inwoner van de veertien gemeenten die onder de Vervoerregio Amsterdam vallen, kaartjes kon aanvragen, tot woede van onder meer de VVD-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad.
Dit jaar wil voorzitter Melanie van der Horst van de Vervoerregio de verspreiding anders aanpakken. “Op dit moment wordt onderzocht of de kaartjes direct verzonden kunnen worden aan de minimahuishoudens, met inachtneming van de privacy-wetgeving”, zegt ze. “Een aantal gemeenten heeft al aangegeven hier positief tegenover te staan”, aldus Van der Horst.
Voedselbanken
“Daarnaast worden tickets verspreid via instellingen zoals de Voedselbank, omdat niet alle minimahuishoudens geregistreerd zijn bij de gemeenten. Deze manier van verspreiding geeft inwoners die minder digitaal vaardig zijn, of nog geen kennis hebben gemaakt met het ov de kans om gebruik te maken van de kaartjes. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan wordt dezelfde werkwijze zoals de vorige tariefactie gehanteerd. Minimahuishoudens kunnen dan de kaartjes online aanvragen via een website.”
Dat kan omdat het risico op fraude niet hoog is, stelt Van der Horst. “De Vervoerregio wil op basis van vertrouwen de kaartjes beschikbaar stellen aan inwoners die de kaartjes nodig hebben. We werpen bewust geen drempel op zodat inwoners die hun vertrouwen in de overheid verloren hebben, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire, ook de tickets durven aan te vragen. Mensen laagdrempelig de kans geven om met het ov te reizen vinden we belangrijker dan het risico dat enkele kaarten door de verkeerde doelgroep aangevraagd worden. De evaluatie van de tariefactie wijst uit dat er nauwelijks fraude was bij de vorige tariefactie.”
‘Tariefactie een succes’
Van der Horst noemt de tariefactie van vorig jaar “een succes”. Zo’n 71 procent van de uitgedeelde tickets is gebruikt om te reizen. De miljoenen voor de kaartjes zijn ook dit jaar bedoeld om iets terug te doen voor de reiziger, zegt ze. “Het ov is in 2024 niet duurder geworden maar voor sommige reizigers nog steeds erg duur. Door de actie dit jaar opnieuw te doen, geven we inwoners weer de kans om het ov te nemen voor bijvoorbeeld een uitje, sollicitatiegesprek of familiebezoek.”
De tariefactie staat los van de maatregelen die genomen worden met extra geld van de Motie Bikker. Via de Motie Bikker heeft het Rijk besloten het budget wat jaarlijks naar de Vervoerregio gaat structureel te verhogen. Het geld gaat voor een groot deel naar het niet duurder worden van ov-kaartjes in 2024.
De toekenning van het geld is nog niet definitief. Het dagelijks bestuur heeft een voorlopig besluit genomen voor deze tariefactie om het beschikbare budget aan uit te geven. De regioraad komt op 5 maart met een advies.
Update: in een eerdere versie van dit artikel stond dat de nieuwe wijze van verspreiden van de kaartjes als doel heeft om fraude te voorkomen. De Vervoerregio heeft inmiddels laten weten dat dit niet zo bedoeld was.
Lees ook:
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?