Politiek

Kamer steunt doortrekken Noord/Zuidlijn, maar geld is er nog niet

Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Foto: Shutterstock, www.hollandfoto.net

Er tekent zich een Kamermeerderheid af voor het alsnog doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Ook de Lelylijn moet er komen, aldus de Kamer. Het nieuwe kabinet zal op zoek moeten naar het benodigde miljardenbudget voor beide projecten.

Volgens de Telegraaf willen de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB dat minister Harbers zeventien projecten die vorig jaar werden stilgelegd door stikstofproblematiek, weer in gang zet. Het kabinet trok toen onder meer het budget van 1,8 miljard euro voor de Noord/Zuidlijn in, tot woede van de regio.

Het demissionaire kabinet staat nog steeds achter het plan om de Noord/Zuidlijn door te trekken, zei staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat maandag. De dekking is er op dit moment echter niet. Het is daarom aan het nieuwe kabinet om op zoek te gaan naar geld voor de projecten.

Een coalitie van bestuurders schreef deze week een brief aan de Tweede Kamer om te pleiten voor herziening van het eerdere besluit. Als de de Noord/Zuidlijn niet wordt verlengd naar Schiphol, is dat “funest” voor de regio, stellen zij. Onder de briefopstellers zijn Melanie van der Horst (wethouder gemeente Amsterdam en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam), Marjan Rintel (president-directeur KLM), Ruud Sondag (ceo Schiphol), Wouter Koolmees (president-directeur NS) en Jan de Reus (gedeputeerde provincie Flevoland en voorzitter van het platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam).

Bereikbaarheid

“Wij realiseren ons dat de bedragen voor projecten als de Noord-Zuidlijn en Zuidasdok aanzienlijk zijn. En toch is investeren hier nodig”, zegt Wouter Koolmees. “Veel van onze treinen stoppen onderweg op stations in en rond Amsterdam. Als de situatie daar verbetert, zal de bereikbaarheid in het gehele land met sprongen vooruit gaan. Steden als Alkmaar, Enschede, Groningen en Maastricht plukken daar onmiddellijk de vruchten van.”

De organisaties achter de brief zeggen dat ze bereid zijn ook zelf de portemonnee te trekken. Gezamenlijk zijn zij bereid om 1,4 miljard euro te investeren. Melanie van der Horst. “Wij rekenen op de formerende partijen dat zij een beslissing nemen over de Noord-Zuidlijn. Ik hoop dat we samen met een nieuw kabinet de bereikbaarheid voor alle reizigers in Nederland kunnen verbeteren. Het ov biedt bij uitstek kansen om verschillen tussen regio en Randstad te verkleinen, dus het zou mooi zijn hier gezamenlijk op te trekken.”

Prorail

Ook Prorail pleitte maandag voor de Noord/Zuidlijn. In de tunnels onder Schiphol rijden op de drukste momenten zo’n vijftig treinen per uur. Dat worden er de komende jaren meer. Maar de vraag is volgens de spoorbeheerder groter dan de tunnel aankan.

Iedere reiziger die de trein verruilt voor de Noord/Zuidlijn, levert dus broodnodige ruimte op, stelt Prorail-ceo John Voppen: “Met het doortrekken van de Noord/Zuidlijn kunnen we ruimte in de Schipholtunnel vrijspelen voor Intercity’s en internationale treinen. Zo kunnen we heel Nederland beter verbinden met internationale bestemmingen en inspelen op de groeiende behoefte aan duurzame mobiliteit.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group

1 reactie op “Kamer steunt doortrekken Noord/Zuidlijn, maar geld is er nog niet”

Pat Rick|23.01.24|15:57

Doortrekken van N/Z-lijn is een no-brainer. Hiervoor waren miljarden gereserveerd uit het nationaal groeifonds, maar dit werd geplunderd om de benzinerekening te betalen (achteraf totaal onnodig want de benzineprijs is juist sterk gedaald). Voeg de resterende fondsen toe aan InvestNL, waar wel de competentie zit om fondsen apolitiek te beheren maar niet de gelden (idee prof A. Boot). Want de politiek moet fondsen niet gebruiken voor hun ideetjes en fondsen moeten wel binnen de begroting blijven.