1,5 miljard

Doortrekken Noord-Zuidlijn onzeker door miljardenbezuiniging

Noord-Zuidlijn
Foto: Doortrekken Noord-Zuidlijn onzeker door bezuiniging. Markus Mainka

Het is onzeker of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol doorgaat: het kabinet moet bezuinigen en haalt ruim 1,5 miljard euro uit het project. Wel blijft er nog ongeveer 900 miljoen euro over, zodat de komende jaren verder gewerkt kan worden aan de plannen. In 2025 moet er een zogeheten voorkeursvariant liggen voor de uitvoering.

Maar daarna is toch echt geld nodig om het project uit te voeren. Dat wil het huidige demissionaire kabinet aan een volgend kabinet laten, blijkt uit de begrotingsplannen die op Prinsjesdag bekendgemaakt zijn.

Lelylijn

Alle ministeries moeten bezuinigen en volgens het ministerie van Infrastructuur was het een kwestie van keuzes maken. De bewindslieden Mark Harbers (minister van Infrastructuur) en Vivianne Heijnen (staatssecretaris van Infrastructuur) wilden niet dat projecten die nu al konden doorgaan alsnog gestopt zouden worden. Ook wil het kabinet de reservering voor de Lelylijn intact laten.

De Noord-Zuidlijn is een metrolijn die van Amsterdam-Noord via het centrum naar station Zuid loopt. In 2018 werd de lijn geopend.

Geschrokken

De gemeente Amsterdam is “enorm geschrokken van het nieuws”, aldus verkeerswethouder Melanie van der Horst. “Het belang van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, het sluiten van de ringlijn en de aanleg van Zuidasdok zijn van zo’n grote meerwaarde voor de regio en het land dat we ervan uitgaan dat het Rijk zich aan de afspraken houdt en het nieuwe kabinet het tekort weer aanvult.”

Schiphol laat in een reactie weten dat de luchthaven zich blijft inzetten voor het doortrekken van de metrolijn. “We vertrouwen erop dat we samen met onze vervoerspartners en het (nieuwe) kabinet de gemaakte afspraken kunnen voortzetten.”

De luchthaven benadrukt dat de Noord-Zuidlijn van groot belang is voor Schiphol, vooral met het oog op de bereikbaarheid. Het doortrekken van de metrolijn zou niet alleen goed zijn voor forenzen en passagiers die vanuit Amsterdam met de metro naar het vliegveld willen reizen. Maar door de uitbreiding van het metronetwerk zou er ook meer ruimte op het treinspoor ontstaan. Dan zouden er bijvoorbeeld meer intercity’s tussen de grote Nederlandse steden kunnen rijden en ook meer internationale treinen.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer/ANP

2 reacties op “Doortrekken Noord-Zuidlijn onzeker door miljardenbezuiniging”

Pat Rick|20.09.23|10:34

Nederland heeft een traditie van net het verkeerde begrotingsbeleid (zoals econoom Arnoud Boot zegt). Men zou hier ook anti-cyclish moeten investeren en dat goed uit te leggen. Nu gaat men de groeifondsen plunderen en opeten om politiek te scoren, maar die fondsen waren daar voor de lange termijn? Men kan schuiven met gelden, omdat er onderuitputting is bij de overheid (veel geld blijft op de plank liggen). Men moet wel de moed hebben om dan prioriteiten te stellen en dit uit te leggen.

Pat Rick|20.09.23|10:21

Dit soort ad-hoc beleid zorgt natuurlijk dat een efficient OV-systeeem maar moeilijk van de grond komt. Terwijl het wel nodig is, omdat de kosten van files voor ondernemers en mensen sterk toenemen door congestie. Uitgelegd moet worden dat men beter nu voor de lange termijn moet investeren. Steden als Stockholm bouwen hun metrosysteem langzaam maar gestaag uit, waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en de stad veel minder congestie heeft. Ontbreekt het hier aan politieke moed?