'TOPSPORTNIVEAU'

GVB maakt zich op voor grootste onderhoudsklus aan metro sinds jaren ’70

Spaklerweg
Metrostation Spaklerweg. Beeld ter illustratie. Foto: Victor Wong / Shutterstock

GVB maakt zich klaar voor het grootste onderhoudsproject aan de metro sinds de aanleg van de Gaasperplaslijn en de Geinlijn in de jaren ’70. In een samenwerking met VolkerRail vervangt de Amsterdamse stadsvervoerder de spoorinfrastructuur op het traject Spaklerweg, Overamstel en Rai.

Het is de eerste keer dat GVB en VolkerRail samenwerken in een bouwteamconstructie. “De sporen die we nu vervangen, zijn dertig tot veertig jaar oud en aan vervanging toe. Tijdens het project wordt er veel vervangen: van de fundering tot de bovenbouw”, meldt de vervoerder.

Tijdens de onderhoudswerkzaamheden wordt twee keer 3.200 meter spoor vernieuwd en maar liefst 12.000 kubieke meter ballast vervangen. Ook twee verouderde wissels worden opgelapt. Bij drie andere wissels worden de houten liggers vervangen door duurzamere kunststof exemplaren.

Topsportniveau

Marc van Nassau, projectmanager bij GVB, benadrukt de omvang van de klus: “Dit project omvat
alles, van de fundering tot de bovenbouw. Het is essentieel dat we het op tijd afronden, zodat
metroreizigers er zo min mogelijk last van hebben.”

Mario Pieper, projectmanager bij spoorbouwer VolkerRail, voegt toe: β€œDit is een project op topsportniveau. We moeten alles op alles zetten om de vernieuwingen binnen de geplande tijd te realiseren.”

De keuze voor een bouwteam is volgens de vervoerder niet zonder reden gemaakt. “We hebben gekozen voor deze aanpak om zo al in de ontwerpfase samen te kunnen werken met VolkerRail”, legt Van Nassau uit. “Dit stelt ons in staat om beschikbare expertise optimaal te benutten en de strakke deadlines te halen.”

Proosten

GVB benadrukt dat het bedrijf er alles aan doet om de reizigers zo min mogelijk tot last te zijn tijdens het onderhoud. “Als dit project klaar is, gaan we samen proosten”, vatten Van Nassau en Pieper klinkend samen. “En wie weet, misschien werken we in de toekomst nog eens samen aan een volgend groot project”, besluiten beide partijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl