Fiets

Mogelijke komst minimumleeftijd fatbikes breed toegejuicht: ‘Logische stap’

Jongeren hangen op een pleintje met hun fatbike. Foto: ANP/ Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

De eventuele komst van een leeftijdsgrens voor fatbikes krijgt de handen op elkaar bij fabrikanten, verkeersorganisaties en overheden. Zij reageren positief op de draai van de PVV. Die maakte zaterdag bekend een minimumleeftijd te steunen, waardoor in de Tweede Kamer nu een meerderheid is ontstaan voor fatbikemaatregelen.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij dat er nu in de Tweede Kamer steun is om iets te doen tegen opgevoerde fatbikes. “Wij vinden het een hele logische stap”, laat een woordvoerder van VVN weten. De organisatie zou het liefst zien dat de politiek nog een stap verder gaat en ook een helmplicht invoert. “Omdat we de fatbike meer op een snorfiets vinden lijken dan op een fiets.”

Fietsersbond

Het doet de Fietsersbond “goed” dat er steun is voor maatregelen tegen fatbikes. Wel wil de organisatie dat de extra regels alleen gaan gelden voor fatbikes en niet voor alle e-bikes, “want dat is het kind met het badwater weggooien”, zegt de woordvoerster. Naast een helmplicht en leeftijdsgrens wil de bond ook dat het verboden wordt om met zijn tweeën op een fatbike te rijden.

Een groep fabrikanten, verenigd in het Convenant Veilige Fatbikes, vreest niet dat een leeftijdsgrens de verkoop van hun fatbikes zal raken. Niels Willems, fatbikefabrikant en initiatiefnemer van het convenant, wil een minimumleeftijd mits die voor alle e-bikes geldt. “Anders zul je zien dat je het probleem verplaatst. Fatbikes zijn namelijk geen losse categorie, maar gewone e-bikes”, zegt hij.

De groep fabrikanten vindt een minimumleeftijd van 12 jaar een “no-brainer”, zegt Willems. “Een boel kinderen gebruiken de fatbike om 10 of 15 kilometer naar school te fietsen.” Als de leeftijdsgrens hoger dan 12 jaar zou zijn, worden die scholieren benadeeld, denkt hij. Tegen een grens van 16 jaar, zoals Caroline van der Plas van BBB op X voorstelde, zouden de fabrikanten geen bezwaar hebben, benadrukt Willems. “Maar mensen moeten snappen dat je dan scholieren geen mogelijkheid meer biedt om op een fatbike naar school te fietsen.”

Imago

Willems, zelf medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, vreest niet voor een afname van de verkoop als er een leeftijdsgrens komt. “Wij maken mooie, legale producten die iets duurder zijn dan waar jongere kinderen massaal op springen.” Bovendien kan de overlast door opgevoerde fatbikes waar kinderen op rondrijden met een leeftijdsgrens afnemen, wat het imago zou verbeteren. “Dus het kan zijn dat we er nog bij gebaat zijn ook”, stelt hij.

De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst is “heel blij” met de steun vanuit de Tweede Kamer voor meer maatregelen tegen opgevoerde fatbikes. De opgevoerde fatbikes zorgen volgens Van der Horst op “heel veel” plekken in het land voor “levensgevaarlijke” situaties. “Dus hoe langer we wachten, hoe meer ongelukken er gebeuren en hoe meer gewonden er vallen. Daarom hoop ik wel dat dit leidt tot snelle actie vanuit het Rijk.”

Verkeersveiligheid

Zowel de PVV als de BBB maakten zaterdag kenbaar voor maatregelen als een leeftijdsgrens te zijn, eerder lieten VVD, NSC en GroenLinks-PvdA al weten voor te zijn. Of de minimumleeftijd er daadwerkelijk komt en wat die dan wordt, is nog niet bekend. Mogelijk wordt over twee weken meer duidelijk. Dan debatteert de Kamer over verkeersveiligheid.

De vraag is nog wel waar die grens dan zou moeten komen te liggen, en of die ook voor andere e-bikegebruikers zou gelden. Volgens onderzoekers is het verschil tussen fatbikes en andere e-bikes juridisch moeilijk te bepalen. “Dat onderscheid is niet te maken op de dikte van de band”, zei ook Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat, donderdag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group