Europese Commissie

Europees boekingssysteem weer verschoven op prioriteitenlijst

EU Train
Foto: Europees boekingsysteem op de lange baan. encierro

De verantwoordelijk Eurocommissaris van transport Adina Valeăn krijgt het niet voor elkaar een Europees boekingssysteem in elkaar te steken. Daarom heeft de Europese Commissie (EC) nu besloten het onderwerp genaamd Multimodal Digital Mobility Services (MDMS) van de agenda te halen tot na de Europese verkiezingen volgend jaar juni. Dat zegt ANVR-directeur en ECTAA-voorzitter Frank Oostdam. Het besluit van de EC is een klap in het gezicht voor voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans die zich juist zo sterk had gemaakt voor het plan.

Het MDMS-voorstel is volgens Oostdam de laatste tijd al behoorlijk afgezwakt “mede door de labbekakkerige houding van mevrouw Valeăn.” Dat zegt hij tegen zakenreisnieuws.nl. “Op deze manier wordt het niks met dat multimodale reserveringssysteem en geïntegreerde air-rail boekingen, waar consument en reisindustrie op zitten te wachten.”

Gebrek aan doortastendheid

Behalve het gebrek aan doortastendheid bij Valean heeft net niet tot stand komen van een Europees boekingssysteem ook te maken met tegenwerking van grote spoormaatschappijen, die vaak vasthouden aan nationalistische monopolies en hun eigen data en concurrentiepositie willen beschermen. De luchtvaart zou dit volgens de website al wél goed voor elkaar hebben. “Als de internationale spoorsector zich daarbij aan zou sluiten, zou een goed systeem voor air-rail en all-in rail tickets in Europa snel gerealiseerd kunnen zijn”, meent de ANVR-directeur.

Volgens Oostdam ontbreekt het niet aan politieke wil. “Aan de Nederlandse overheid ligt het heus niet. De staatssecretaris staat achter de oorspronkelijke MDMS-doelstellingen. Net als de Consumentenbond en reizigersvereniging Rover. Een opwaardering van het internationale spoor is hoognodig. Een Europese richtlijn kan daaraan bijdragen, maar dan moet die wel hout snijden.”

Druk uitoefenen

Het nieuwe kabinet moet straks druk blijven uitoefenen op ‘Brussel’, zodat het Europese reissysteem er toch snel komt, vindt Oostdam. “Eén overzichtelijk systeem, vindbaar en boekbaar, maken treinreizen op den duur ook goedkoper. Vervoersbedrijven moeten worden gedwongen mee te doen binnen de technologische mogelijkheden. Zonder sancties gaan we terug naar af en dat zou doodzonde zijn. Vrijblijvendheid en verwatering zijn in ieder geval niet de oplossing.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro