Energiecrisis

Staatssecretaris Heijnen: onvoldoende financiële middelen voor energiecompensatie

De energieprijzen stijgen ook voor RET de pan uit. Foto: ProMedia/Kenneth Steffers

Er zijn onvoldoende financiële middelen om spoor- en vervoersbedrijven een energiecompensatie te geven. Vanaf 2024 kan er ook geen gebruik meer worden gemaakt van het transitievangnet. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Ook concludeert de staatssecretaris dat de impact van de energiecrisis “slechts een beperkte weerslag kent op het aanbod.”

Het ministerie heeft tijdens een onderzoek de consequenties van de energiecrisis in kaart gebracht. Dit gebeurde na een aangenomen motie van de Kamerleden Kauthar Bouchallikht (GroenLinks) en Habtamu de Hoop (PvdA). Naar aanleiding van het onderzoek schrijft Heijnen dat ze “gezien deze uitkomst en het knellende financiële kader” moet concluderen dat een energiecompensatie bovenop de transitievergoeding (à 150 miljoen euro) voor vervoerders niet haalbaar is.

Heijnen zegt wel, ondanks de beperkte financiële ruimte, te blijven zoeken naar maatregelen die de kosten kunnen verlagen en de inkomsten verhogen. “Ik bekijk daarbij ook welke bijdrage het Rijk daaraan zou kunnen leveren”, aldus de staatssecretaris. Als voorbeeld noemt Heijnen “cases” waar – bij het komen tot innovatie – landelijke wetgeving als knellend wordt ervaren op regionaal niveau. Er wordt nu gewerkt aan de invulling van een motie van Lisa van Ginneken (D66) over het in kaart brengen van belemmeringen voor het tot stand brengen van gecombineerd publiek en / of openbaar vervoer. Heijnen noemt het belangrijk om daarover het gesprek te blijven voeren en de mogelijkheden te onderzoeken.

Overgangsjaar

Heijnen noemt 2023 een overgangsjaar waarbij de sector zich klaarmaakt voor het nieuwe normaal, na de coronapandemie. Ze noemt het een uitdaging voor de sector om te komen tot een optimale aanpassing aan de veranderde reispatronen en de opgelopen kosten na de pandemie. Heijnen: “Daarbij is het goed dat ook de decentrale overheden een belangrijke bijdrage blijven leveren door ook dit jaar de beschikbare middelen in te zetten voor het OV en samen met de vervoerders steeds te zorgen voor optimaal OV voor de reizigers en daarbij slim om te gaan met de (financiële) mogelijkheden die er zijn.”

De staatssecretaris verwacht dat er in de nieuwe provinciale coalitieakkoorden veel aandacht besteed zal worden aan het belang en de uitdagingen van het decentrale OV. De gesprekken met NS over de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet lopen daar volgens de staatssecretaris parallel aan.

Positieve noot

Een positieve noot is, volgens Heijnen, dat het aantal reizigers weer toeneemt. Dat bleek onlangs nog uit de jaarcijfers van vervoerder RET. Het aantal reizigers in Rotterdam is in een jaar tijd met 37 procent toegenomen. De RET is overigens verbolgen over het uitblijven van een energiecompensatie en het stopzetten van het transititievangnet. “De halve wereld krijgt energiecompensatie, maar het OV niet meldt het kabinet”, zegt RET-directeur Maurice Unck. “Ons honderd procent duurzame vervoer betaalt tientallen miljoenen mee aan de overwinsten die vervolgens verdeeld worden onder anderen”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl