Raad van State

Nieuwe stikstofuitspraak bedreigt bouwplannen ov-sector

De ballast van het spoor wordt machinaal vernieuwd. Foto: Wikipedia/Jos van Zetten.

In het eerste kwartaal van 2023 wordt een uitspraak verwacht van de Raad van State over een nieuwe stikstofrekenmethode. Als die uitspraak negatief is, dan moeten nieuwe berekeningen losgelaten worden op de bouwplannen. De ambitieuze bouwplannen voor de ov-sector worden door de stikstofuitspraak van de Raad van State bedreigd. 

Het kabinet maakte vorig jaar bekend dat zij in totaal 7,5 miljard euro willen investering in de infrastructuur. Provinciale en lokale overheden doen daar nog wat bovenop. In totaal investeert de overheid ongeveer 13 miljard euro in bouwplannen voor nieuwe spoorlijnen, stations, wegen en fietspaden.

Op de tekentafel klopt het allemaal, maar of de bouwplannen ook in de praktijk doorgang vinden hangt af van de nieuwe stikstofuitspraak van de Raad van State. In november vorig jaar haalde de Raad het stikstofbeleid van het kabinet al onderuit. De bouw werd toentertijd uitgesteld.

Nieuwe rekenmethode

De stikstofuitspraak van de Raad van State gaat over een rekenmethode. In de huidige methode wordt een afstandsgrens van 25 kilometer aangehouden. Natuurbeschermers zijn er van overtuigd dat de zogeheten Habitatrichtlijn geen enkele basis vormt om die afstandsgrens op 25 kilometer te stellen. De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB) gaf al eerder aan dat er geen wetenschappelijke onderbouwing voor een rekenafstand van 25 kilometer is.

Mocht de Raad van State de natuurbeschermers in het gelijk stellen en de afstandsgrens van 25 kilometer niet juist vinden, dan moet de overheid nieuwe stikstofberekeningen loslaten op allerlei bouwprojecten. Dat kan leiden tot maanden vertraging, al dan niet tot permanente uitstel.

Riet Schroven, directeur projecten van ProRail reageerde in november op de zaak die bij de Raad van State ligt. Ze dacht niet dat veel projecten in de realisatiefase extra vertraging zouden oplopen door de uitspraak van de RvS. “De risico’s zitten in de aanbestedingsfases van projecten. Daar moeten we nu een extra risicoanalyse op loslaten om nader in kaart te brengen wat de impact daarvan is.”

Stikstofuitspraak impactvol

ProRail erkent nu dat de uitspraak van de Raad van State impact zal hebben op de bouwprojecten. “We zijn inderdaad in afwachting van de uitspraak van de Raad van State in de ViA15-zaak”, zegt ProRail-woordvoerder Jacqueline Toonen. “Dat wordt ook voor ons een belangrijke uitspraak. Op dit moment zeggen we daar even niks over, simpelweg omdat we niet weten waar de Raad mee gaat komen. Als het zover is en het wordt wéér anders met de stikstofberekening, dan gaan we kijken hoe we daarmee om zullen gaan. We verwachten de uitspraak van de Raad eind deze maand, dus dan zien we verder.”

Mocht de Raad van State wel de huidige rekenmethode aanhouden, dan zijn de stikstofproblemen niet voorbij. Volgende rechtszaken lijken zich alweer aan te dienen. Natuurorganisaties zijn ontevreden over het ‘regelen’ van stikstofruimte. Ook het salderen van stikstofrechten levert problemen op waarover de Raad van State zich zal moeten buigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.