Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave

Tram 22 Utrecht, Uithoflijn
Bron: Inge

Om Utrecht bereikbaar te houden terwijl er tienduizenden nieuwe woningen bijgebouwd moeten worden, heeft de provincie zeker 4 tot 5 miljard euro nodig voor het openbaar vervoer. Het eerste project dat met dit geld van de grond kan komen is de Merwedelijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum. “We redden het niet meer met bussen”, aldus mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Utrecht wil nieuwe metroverbinding vanwege woningbouwopgave”

Pat Rick|08.11.21|13:12

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Pat Rick|05.11.21|17:42

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)