Stadsvervoerders ondertekenen oproep binnenstedelijke woningbouw

Bussen HTM op Den Haag Centraal (foto: HTM)
Beeldbank HTM

De drie stadsvervoerders HTM, RET en GVB hebben zich achter een oproep aan de formerende partijen geschaard om nu echt werk te maken van binnenstedelijke woningbouw. Dit gaat namelijk samen met een schaalsprong in OV-infrastructuur, al moet daar dan wel voldoende geld voor worden uitgetrokken door het nieuwe kabinet.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Stadsvervoerders ondertekenen oproep binnenstedelijke woningbouw”

Pat Rick|15.10.21|18:17

Probleem is ook dat projectontwikkelaars graag de greenfieldlocaties ontwikkelen. Zo staan ze te springen om de Rijnenburgpolder (tussen de A2 en A12) vol te bouwen zoals Leidsche Rijn, dat eigenlijk een tramlijn had moeten krijgen. Snel bouwen en verdienen, terwijl de OV-problematiek naar de gemeente wordt afgeschoven. En die had het binnenhavengebied en het defensieterrein moeten verdichten (ipv relatieve laagbouw. Eigenlijk alleen maar hoogbouw tussen Utrecht CS en het Amsterdam-Rijnkanaal

Pat Rick|15.10.21|18:16

Het voorbeeld voor Havenstad moet Nordhavn zijn in Kopenhagen, voor 50.000 woningen en bedrijven. Goed ontsloten door OV, eigen metro, met goede architectuur. Waarom kan men niet Remko Koolhaas of een andere vermaarde architect vragen om dit te ontwerpen? En dan zorgen dat een goede metroaansluiting krijgt, bijvoorbeeld op een nog te bouwen metrolijn naar Zaanstad? Het zou goed zijn om die eerst te bouwen en dan pas Havenstad zodat je geen/minder inpassingsproblemen hebt.

Pat Rick|15.10.21|18:15

Terwijl dat laatste een no-brainer is. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro/sky-train aansluiting. Diep triest, zeker als de Schipholtunnels het laten afweten. Metro moet de METROpoolregio onstluiten tussen Zandvoort en Almere, tussen Zaanstad en Hoofddorp. Dan stappen mensen uit hun auto, en wordt de A’dam beter bereikbaar. En krijg je ook meer economische activiteit. De ombouw van de Hoekse Lijn heeft dat al bewezen, en de lessen kunnen helpen voor de lijn naar Zandvoort.

Pat Rick|15.10.21|18:15

Verdichting zoals bij Havenstad, 70.000 woningen+bedrijvigheid moet zeer goed OV krijgen. Men twijfelt of het wel een metrostation zal krijgen en laat mensen daar liever 1,5 km lopen naar Isolatorweg. Dan kopen ze liever een auto. Denk integraal en ga niet (financieel) sub-optimaliseren. Verdichting+metro kunnen zorgen voor een autoloze lifestyle. Kijk naar Londen. Daar stopt men 20 miljard in 1 nieuwe metrolijn, gelijk het groeifonds dat loopt te zeuren of doortrekkken N/Z-lijn wel rendabel is.