Bonden stellen NS ultimatum over herinrichting service op stations
Leden van FNV Spoor en VVMC hebben de aangepaste plannen van NS over het sluiten van ticket- en servicebalies op stations verworpen. Tijdens een ledenraadpleging die de afgelopen weken liep hebben ze massaal tegen de plannen gestemd. De raadpleging volgde op een serie ledenbijeenkomsten in juli. De bonden gaan NS nu dinsdag een ultimatum stellen.
âWij zullen NS een redelijke termijn geven om te reageren. Als ze dat ultimatum naast zich neerleggen, komen er zeker actiesâ, zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor. Ook al verwachten de bonden niet dat de NS het zo ver laat komen, toch gaan ze die acties alvast voorbereiden. De actiebereidheid is in ieder geval groot volgens Janssen. Zoân 95 procent verwierp de plannen en zoân 90 procent is bereid om in actie te komen. Hoeveel NS-medewerkers de vragenlijst invulden, wil hij niet kwijt, maar wel dat ze uit alle geledingen van het bedrijf komen.
Minder banen verloren
In juli werd duidelijk dat er bij de herinrichting van de service minder banen verloren gaan dan in een eerdere opzet. In de aangepaste adviesaanvraag zou het aantal stations met een vaste servicebalie krimpen van 34 naar 17. In de plannen uit december was er nog sprake van dat vijftien stations met balie zouden overblijven. In de aangepaste plannen zouden de balies op de stations in Haarlem en Zwolle toch blijven. In Breda en Deventer wil NS bovendien alsnog servicemedewerkers op het station laten rondlopen. In Breda zou al een vaste servicebalie blijven.
Janssen noemt het een marginale aanpassing, die niet echt een verbetering is. De bonden zijn bang dat de werkdruk toeneemt door het verdwijnen van de balies doordat reizigers veel vaker willekeurige NS-medewerkers zullen aanklampen met vragen en problemen. Het gaat bovendien ten koste van de sociale veiligheid van medewerkers en reizigers. Ook reizigers zouden minder goed af zijn als de NS-plannen doorgaan.
Sluiting servicebalie Hoorn
Begin vorige maand ontstond er in Noord-Holland commotie over het sluiten van de servicebalie op station Hoorn, vooruitlopend op het besluit van NS. Het vervoersbedrijf zag zich daartoe gedwongen door gebrek aan personeel. De NS had namelijk alvast een vrijwillige vertrekregeling in het leven geroepen, waar de nodige medewerkers gebruik van gemaakt hadden.
In maart van dit jaar demonstreerden zoân 200 NS-medewerkers tegen het voornemen dat NS in december 2020 bekend gemaakt had om het aantal treinstations met een vaste service- en ticketbalie in te krimpen van 36 naar 15. Dat voorstel is dus daarna aangepast door NS.
Ledenraadpleging treinmanagers
In augustus hebben FNV Spoor en VVMC eveneens een raadpleging gehouden onder treinmanagers die werken bij NS Internationaal en Thalys Nederland. Die ging over het eindbod voor een nieuw loopbaanpad en een verhoging van de looncomponent, een structurele toeslag op het loon, voor alle treinmanagers (ICE/ICberlijn, ICbxl en Thalys/Eurostar). Ook dat bod werd weggestemd door de geraadpleegde medewerkers.
Lees ook
- Minder banen verloren dan verwacht bij service NS
- Ministers: âGeen aanleiding om NS aan te spreken op sluiten ticketservicebaliesâ
- NS wil aantal stations met ticket- en servicebalie meer dan halveren
- Video: NS-medewerkers protesteren tegen krimpplannen
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?