RET test haltepaal op zonne-energie

Digitaal haltedisplay op zonne-energie bij RET
Foto: RET

RET test momenteel een elektronisch haltedisplay op zonne-energie, waarop dynamische reisinformatie wordt getoond. De Rotterdamse stadsvervoerder heeft namelijk gemerkt dat deze digitale displays gewaardeerd worden door reizigers, omdat ze daardoor weten hoe lang ze nog moeten wachten op hun voertuig. Maar tegelijkertijd is dit Dynamisch ReisInformatie Systeem (DRIS) kostbaar en vraagt het om stroomvoorziening en ruimte. Dat is niet bij elke halte beschikbaar.

Daarom wordt nu een proef uitgevoerd met een oplossing op zonne-energie bij de halte van buslijn 44. Hier is de E-Ink haltedisplay geplaatst en die technologie heeft een laag energieverbruik. Omdat de display volledig op zonnecellen werkt, is geen externe stroomvoorziening nodig. De proef is een gezamenlijk initiatief van vervoerders binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag – ook HTM heeft de mogelijkheid gekregen om ervaring op te doen met de haltepaal op zonne-energie.

Combinatie duurzaamheid en service

“Het is altijd goed om nieuwe innovaties te beproeven, om ervaring op te doen”, legt Patricia can Caubergh van de RET uit. “Het gaat hier om een mooie combinatie van verbetering op het gebied van duurzaamheid én service voor reizigers, die kans laat je niet liggen. We zullen aan de hand van de conclusies van deze pilot samen met de vervoerders en de MRDH bepalen óf en hoe we hier een vervolg aan geven.”

De proef met deze display duurt een maand, waarna zal worden besloten of de paal in de toekomst op meerdere haltes kan worden geplaatst. Via dit digitale scherm krijgen reizigers informatie over het aantal minuten dat ze moeten wachten tot vertrek, de routevork, de haltevertrektijden van de bus en meldingen van storingen. RET wil de uitkomsten van de proef delen met andere vervoerders in de regio.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “RET test haltepaal op zonne-energie”

Hugo|17.04.19|13:18

Klopt! Ik zag er eentje in Den Haag bij halte Conradkade (Tram 3, alleen ri. Zoetermeer, nog niet richting Loosduinen)
Ik vond het een fijne toevoeging aangezien Conradkade nog geen DRIS had. Naja, deze had hij wel, maar werd weggehaald (zonde, want er maken echt veel reizigers gebruikt van deze overstap halte (tram 11))
Ik snap nog niet waarom de dienstregeling er op staat. Deze staat sowieso al bij de halte en voegt weinig toe. Verder een heel fijne toevoeging!