Uitdagingen bij integratie doelgroepenvervoer en OV

Doelgroepenvervoer FOTO Archief TaxiPro

Doelgroepenvervoer integreren met OV en omgaan met de verschillende belangen van OV-autoriteit en gemeente is erg lastig, vinden beleidsmedewerkers doelgroepenvervoer bij gemeenten. Dat blijkt uit onderzoek van kennisplatform CROW onder Nederlandse gemeenten. In twee pilots met Mobility as a Service staat deze integratie centraal.

De markt van doelgroepenvervoer verandert. De verplaatsingsbehoefte van de desbetreffende doelgroepen wordt steeds diverser. Door decentralisaties in het sociale domein en een terugtrekkende overheid moeten gemeenten meer doen voor minder geld. En door de focus op OV-lijnen over hoofdwegen in plaats van door kleine kernen, is er steeds minder aanbod van regulier OV in landelijk gebied.

Hierdoor zoeken de opdrachtgevende overheden naar manieren om de mobiliteit voor hun burgers op een aanvaardbaar peil te houden. Twee van de zeven pilots met Mobility as a Service richten zich ook op deze problematiek. Kern van de pilots in Twente en Drenthe en Groningen is een verregaande bundeling en integratie van verschillende vervoerstromen, inclusief doelgroepenvervoer.

Kosten

Deze ontwikkelingen waren voor CROW reden om onderzoek te doen naar de behoeften en uitdagingen van beleidsmedewerkers. Doel is hen verder helpen bij de organisatie van kwalitatief goed en betaalbaar doelgroepenvervoer. Het onderzoek bestond uit klantgesprekken en een kwantitatieve enquête.

Bovenaan de top-5 van uitdagingen in het werk staat met 74 procent het omgaan met de verschillende belangen van de OV-autoriteit en de gemeente bij de integratie van OV en doelgroepenvervoer. Daarna volgt met 67 procent het inrichten en coördineren van het doelgroepenvervoer. Andere uitdagingen hebben te maken met het inzichtelijk maken van kosten, de balans vinden tussen kosten en kwaliteit en het drukken van de kosten. 42 procent weet niet goed hoe om te gaan met ontwikkelingen als MaaS tijdens een contractperiode.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Uitdagingen doelgroepenvervoer BEELD: CROW

In de top-5 van informatiebehoefte staat praktijkvoorbeelden van andere opdrachtgevers het hoogst (67 procent), gevolgd door het laatste nieuws rondom doelgroepenvervoer.

Community

Gemeenten zien ook meerwaarde in het uitwisselen van kennis via een online platform of community. Ze hopen daar relevante documenten en informatie te vinden, zoals praktijkvoorbeelden en beleidsdocumenten, waardoor zij niet zelf het wiel opnieuw uit hoeven te vinden maar gebruik kunnen maken van kennis en ervaringen van andere gemeenten.

Een community is er in ieder geval. Met een groep deskundigen ‘de Smaakmakers’ werkt CROW aan de community ‘doelgroepenvervoer en ov’. De Smaakmakers zijn vertegenwoordigers vanuit decentrale overheden en adviesbureaus die één keer per kwartaal bij elkaar komen om kennis te delen en de laatste ontwikkelingen te bespreken op het gebied van doelgroepenvervoer. In dit platform worden punten uit het onderzoek opgepakt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.