Nieuwbouwproject

Zwolle weet nu écht zeker waar nieuwe mobiliteitshub komt: ‘Sneller bouwen en meer woningen’

Foto: provinciehuis Overijssel.
De nieuwe locatie van de hub is onder het provinciehuis van Overijssel. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Tobias Kleuver.

Even leek het Zwolse gemeentebestuur eruit te zijn, maar nu komt de nieuwe mobiliteitshub toch op een andere plek. De hub, die onderdeel is van het nieuwbouwproject in Weezenlanden-Noord, omvat een bovengronds gedeelte met o.a. deelfietsen, openbare toiletten, pakketkluizen en een ondergrondse parkeergarage. De parkeergarage komt niet onder de nieuwe appartementen te liggen, zoals eerst de bedoeling was, maar onder het provinciehuis. De wijziging in het plan levert meer hinder, maar ook meer woningen en parkeerplaatsen op.

Dat laat de gemeente weten op haar website en in een raadsbrief. Door de wijziging wordt de hub een jaar later opgeleverd dan oorspronkelijk de bedoeling was, in 2029 in plaats van in 2028. Ook heeft de nieuwe bouw van de nieuwe locatie een grotere impact op de omgeving. De Luttenbergstraat, waar de garage deels onder komt te liggen, is twee tot drie jaar afgesloten tijdens de aanleg van het project. Verder moet het groen in de middenberm van de straat helemaal opnieuw ingericht worden door de werkzaamheden. Daarnaast neemt de parkeerdruk toe door de afsluiting.

Toch levert de nieuwe locatie op de lange termijn ook voordelen op, blijkt uit de brief. De bouw levert op de nieuwe plek minder risico’s op dan op de eerst gekozen plek en kost bovendien minder geld, blijkt uit een verdiepend onderzoek. Ook komt het goed uit voor het woningbouwproject in Weezenlanden-Noord. In die wijk laat woningcorporatie Stichting Openbaar Belang 180 verouderde huizen slopen en 500 nieuwe huizen bouwen door ontwikkelcombinatie Nijhuis-Explorius. Door de nieuw gekozen plek is er ruimte voor 85 extra sociale huurappartementen, middenhuur- en koopappartementen.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Foto: schets mobiliteitshub Zwolle
Schets van de nieuwe locatie van de hub. Foto: gemeente Zwolle.

Autoluwe binnenstad

De mobiliteitshub is volgens de gemeente “een belangrijke stap richting het autoluw maken van de Zwolse binnenstad”. De hub moet de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit de ring waarborgen, zo valt te lezen in een oudere raadsbrief, “en de bezoeker van de stad gastvrij ontvangen in een parkeerlocatie, die is voorzien van alle gemakken en die de mogelijkheid biedt om over te stappen op een andere vorm van (deel)mobiliteit.” Het stadshart moet vooral ingericht worden voor fietsers en de voetgangers, en automobilisten moeten parkeren in verschillende ‘centrumhubs’ aan de Zwolse singel, waar de mobiliteitshub er een van is.

De gemeente heeft 45,9 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de nieuwe hub, waar ook een rijksbijdrage en schadeloosstelling van Openbaar Belang en Nijhuis-Explorius in zit. Stichting Openbaar Belang, Nijhuis-Explorius en de provincie Overijssel staan volgens de gemeente positief tegenover de nieuwe locatie van de hub. De provincie is bovendien aangeboden om parkeerabonnementen af te nemen voor haar werknemers, maar het is nog niet duidelijk of en hoe de provincie daarop ingaat. In juni is de besluitvorming over het definitieve van de openbare ruimte. De bouw van de hub gaat naar verwachting in 2027 van start en duurt tot 2029. Dat jaar worden ook de laatste nieuwe woningen opgeleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink