Total Cost of Ownership van minibussen voor gebruik in OV

Mercedes-Benz Sprinter City 77, minibus
Mercedes-Benz; Minibus; Sprinter; City; Euro 6; Driving Experience; Dortmund; 2014

VIDEO – De Total Cost of Ownership (TCO) zijn van een minibus lager dan bij een traditionele stadsbus. Daarom worden ze steeds vaker ingezet in het openbaar vervoer. De afschrijvings- en onderhoudskosten zijn weliswaar ongeveer gelijk, maar de brandstofkosten zijn de helft lager. En deze voertuigen worden veel sneller afgeschreven, waardoor je tegen dezelfde kilometerprijs eerder je vloot kunt vernieuwen. “En dus altijd met de nieuwste technieken kunt rijden”, zegt Mark Westendorp van Evobus.

“Uiteindelijk draait het in openbaar vervoer ook om de kostprijs. De chauffeur kost hetzelfde, maar je kunt fors besparen op het brandstofverbruik als je minibussen inzet”, vertelt Westendorp. “Deze voertuigen gebruiken ongeveer de helft vergelijken met het verbruik van een traditionele bus. Dat merk je direct in de portemonnee.”

Inzetperiode

Traditionele 12 meter-bussen worden geproduceerd en ontwikkeld voor een inzetperiode tussen de 10 en 15 jaar. De minibussen zijn ontwikkeld om ongeveer 4 jaar of 400.000 kilometer mee te gaan. Westendorp: “Dat geeft flexibiliteit voor de vervoerder. De afschrijvingskosten liggen gelijk. Maar in vier jaar tijd kan er veel veranderen in de vraag naar openbaar vervoersdiensten. Iedere vier jaar kun je vernieuwen in het type voertuig en je beschikt dus altijd over de nieuwste technieken.”

Total Cost of Ownership van minibussen

Minibussen

Mercedes-Benz zet de laatste jaren stevig in op het gebruik van minibussen in het openbaar vervoer. Jaarlijks worden er nu 1200 voertuigen geproduceerd in het Duitse Dortmund. Deze worden wereldwijd ingezet, vertelt Ulrich Hesselman, CEO van Mercedes-Benz Minibus. De voertuigen van de Sprinter City-lijn, die geschikt is gemaakt voor gebruik in het OV, variëren van 7 tot 8,7 meter lang.

Vervoerders die Mercedes-Benz-minibussen afnemen maken gebruik van de Daimler-organisatie voor de aftersales. Er zijn dus volop onderdelen beschikbaar die voldoen aan de Daimler-standaard en -service, zegt Hesselman. Hij verwacht dat de minibus steeds vaker ingezet zal worden in de landelijke regio’s, waar de traditionele bus niet meer het meest geschikte model is.

Mercedes-Benz Minibus CEO Ulrich Hesselman:

Vanwege de lagere TCO en de lage uitstoot, worden minibussen steeds vaker ingezet in het openbaar vervoer. Ze zijn vooral geschikt voor lijnen met lage passagiers-aantallen en binnenstedelijk gebied. In Nederland gebruiken onder mee Qbuzz, Veolia en EBS deze voertuigen. [partner mercedes]

Bart Pals

Lees ook: Minibus vaker in ov voor dunne of binnenstedelijke lijnen

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.