Bus wordt snel schoner

SONY DSCHet materieel van het Nederlandse openbare busvervoer behoort tot het modernste van Europa. Dat blijkt uit de kaart ‘Milieuprestatie ov-bussen 2013‘ die KpVV heeft uitgebracht. Daarop is per concessie te zien hoe schoon de Nederlandse ov-bussen zijn.

Van de 5.028 ov-bussen valt liefst 86% in de categorieën Euro-V, EEV, hybride of elektrisch. Hiervan rijden er 644 op aardgas of groengas. Eind 2013 gaan de concessies Tram en Bus Regio Utrecht, Twente en IJsselmond in. Dan daalt het aantal Euro III-bussen tot minder dan 300. In Regio Utrecht gaan dan 165 Euro VI-bussen rijden. Hierdoor en door het gebruik van schone brandstof zal de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden door ov-bussen in de Utrechtse concessie met 90% verminderen.

De focus richt zich inmiddels op volgende generaties van schone bussen: bussen zonder emissies (elektrisch) en bussen die niet-fossiele brandstof gebruiken, zoals groengas, zo signaleert KpVV.

Met name elektrische bussen hebben de aandacht. Nieuwe technieken zijn gericht op batterijbussen en waterstofbussen. In een tussenperiode zullen hybridebussen van belang zijn.

In Nederland werden de eerste elektrische batterijbussen in gebruik genomen op Schiermonnikoog. Elders in Nederland en Europa gaat het hoofdzakelijk om proeven. Deze zijn in te delen in verschillende concepten:

– Batterijbus met groot batterijpakket voor actieradius van 150-250 km. Voorbeelden: Helsinki, Frankfurt, Coventry, Durham, Dorset, Nottingham, Brussel en Heusden;

– Batterijbus met kleiner batterijpakket, dat tijdens de dienst op vaste locaties inductief wordt bijgeladen via een plaat in het wegdek. Voorbeelden: Genua, Turijn, en proeven in Utrecht, Den Bosch en Milton Keynes. Binnenkort ook in Braunschweig, Mannheim, Brugge en Berlijn;

– Batterijbus met kleiner batterijpakket, dat tijdens de dienst op vaste locaties conductief wordt bijgeladen via een pantograaf of een laadarm op het dak.
Voorbeelden: Umeå (Zweden), Genève en Wenen;

– Waterstofbus, waarbij elektriciteit aan boord wordt geproduceerd door brandstofcellen; waterstof is hier de energiedrager, die getankt wordt.
Voorbeelden: Londen, Keulen, Amsterdam, Oslo en Aargau. Binnenkort ook in Aberdeen, San Remo, Bolzano, Vlaanderen, Arnhem en in en rond Rotterdam.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.