Liever automatische snelheidsbegrenzer

‘Zelfrijdende auto’s niet slim genoeg om verkeersveiligheid te bevorderen’

Beeld: slim rijhulpsysteem
Volgens de onderzoeker moet er meer ingezet worden op intelligente rijhulpsystemen Shutterstock, CC7

Zelfrijdende auto’s zijn niet slim genoeg om in ons binnenstedelijke verkeer een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid, en dat gaan ze komende decennia ook niet doen, zo denkt Ineke Spapé van de Breda University of Applied Sciences. “Kinderen zijn geen verkeersbord en zelfrijdende auto’s zien dat verschil niet.” Het is beter om in te zetten op rijhulpsystemen, zoals de automatische snelheidsbegrenzer voor de e-bike waar de gemeente Amsterdam nu mee experimenteert.

“Al jarenlang worden zelfrijdende auto’s getest in verschillende omstandigheden, maar menselijk gedrag blijkt te gecompliceerd”, aldus Spapé. “Voordat zelfrijdende auto’s menselijk gedrag begrijpen, laat staan het onvoorspelbare gedrag van spelende kinderen op straat, moet er nog decennia worden getest en verder worden gebouwd aan algoritmes.”

“We kunnen ons daarom beter richten op slimme rijhulpsystemen die de taken van de bestuurder niet overnemen, maar de bestuurder ondersteunen”, zo vervolgt de lector. De Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) die de snelheid van voertuigen op ongevalsgevoelige locaties zoals de binnenstad en rondom scholen automatisch begrenst, kan hierbij volgens haar voor een doorbraak zorgen.

Die techniek zit vanaf juli 2024 verplicht in alle nieuwe auto’s ingebouwd, maar enkel in de hoedanigheid van een assistent die kan worden uitgeschakeld. “Op dit moment worden in Amsterdam proeven uitgevoerd voor het automatisch beperken van de snelheid voor e-bikes. Mogelijk biedt dit een opmaat voor een bredere, verplichte toepassing van deze variant, ook voor de auto.”

Andere weggebruikers

Andere goede voorbeelden van slimme, ondersteunende rijhulpsystemen zijn noodremsystemen, rijstrookassistentie en blindehoekdetectie. Wel moet deze techniek een bredere toepassing krijgen, stelt Spapé. “Deze systemen zijn tot op heden met name gericht op de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden. Het wordt tijd dat deze technieken worden ingezet om voertuigen veiliger en aantrekkelijker te maken voor de andere weggebruikers en hun omgeving.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink