Lees ook:
Transparantie over kapotte stationsliften is handig, maar “lift moet het gewoon doen”
Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen belooft dat mensen met een beperking binnenkort op afstand kunnen zien of een stationslift het doet, in een antwoord op Kamervragen. Belangenorganisaties vinden het een goed begin, maar het is belangrijker dat stations voor iedereen toegankelijk zijn.
BBB’ers Caroline van der Plas en Cor Pierik stelden de vragen naar aanleiding van een lift op station Maarssen die maandenlang defect was. Daardoor ondervonden mindervaliden problemen met het gebruik van het station.
“Het is cruciaal dat je over actuele informatie beschikt over de werking van een specifieke lift zodat je dit mee kunt nemen in je reisplanning”, zo meldt Ieder(in), een koepelorganisatie voor mensen met een (lichamelijk) beperking of chronische ziekte. Maar alleen die informatie zorgt er niet voor dat je kunt reizen. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat een lift het gewoon doet.”
Reizigersvereniging Rover deelt deze opvatting. “Liften moeten betrouwbaar zijn. Als je er pas op het station achterkom dat de lift het niet doet, is dat niet betrouwbaar.”
Automatische informatie
Wel snapt de woordvoerder dat het een technisch uitdagend project is. ProRail heeft een chip ontwikkeld waardoor liften automatisch doorgeven of er een storing is. “Maar als je voor iemand de deur van de lift openhoudt, kan hij dat ook lezen als een storing. Maar ze zijn er wel mee bezig.”
Uit de antwoorden van staatssecretaris Heijnen blijkt verder dat het nog wel even duurt voordat de informatie er komt. ProRail moet real time informatie over liften gaan leveren aan DOVA (Nationale Data Openbaar Vervoer), zodat online reisplanners en appbouwers dit op termijn kunnen opnemen in hun systemen, maar Heijnen kan niet zeggen wanneer dit lukt. “Het mag wel wat sneller”, zegt Rover daarover.
Rechten onder druk
De (on)toegankelijkheid van stations is al langere tijd een heet hangijzer. Vorig jaar meldde het College voor de Rechten van de Mens nog dat de rechten van mensen met een beperking onder druk staan door ontoegankelijk ov. Door niet gemakkelijk te kunnen reizen lopen mensen met een beperking bijvoorbeeld studievertraging op, wijzen zij betaalde banen af of kunnen ze familie en vrienden niet gemakkelijk bezoeken.
Het doel van volledig toegankelijk ov in 2040 juichte het College destijds toe, maar zij gaf aan dat er nog veel te winnen valt. “Met name bij combinatiereizen, dus wanneer je reist met bus en trein of met trein en doelgroepenvervoer. Als het ene goed gaat en het andere niet, strand je als reiziger.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?