Onderzoek

Een derde van werkgevers niet voorbereid op CO2-rapportageplicht

CO2-rapportageplicht
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/NicoElnino

Een derde van de werkgevers in Nederland is niet voorbereid op de CO2-rapportageplicht die vanaf 1 januari 2024 in werking treedt. Dat blijkt uit onderzoek van XXImo. Het onderzoek richtte zich op het bewustzijn van werkgevers met betrekking tot de aankomende wetgeving.

Met de komst van de CO2-rapportageplicht moeten alle organisaties met minimaal honderd man personeel in dienst, alle woon-werk en zakelijke kilometers van werknemers registeren en rapporteren. Uit onderzoek van XXImo blijkt echter dat een ruim derde van de werkgevers hier helemaal niet op voorbereid is. “Ruim 35 procent is zich nog niet concreet aan het voorbereiden op de rapportageplicht”, zegt het Utrechtse mobiliteitsplatform daarover.

Onwetendheid

Daarnaast stelt XXImo dat er nog veel onwetendheid en onduidelijkheid heerst omtrent de rapportageplicht. “Zo weten veel bedrijven niet precies welke vervoersmethodes geregistreerd moeten worden en welke niet. Zo is een aanzienlijk percentage van de werkgevers in de veronderstelling dat de CO2-uitstoot van bijvoorbeeld (elektrische) fietsen of het openbaar vervoer niet geregistreerd hoeft te worden.”

Het gebruik van openbaar vervoer moet volgens XXImo echter wel degelijk geregistreerd worden. “Dit geldt ook voor de zakelijke en woon-werk-kilometers die met de (e-)fiets of lopend zijn afgelegd, mits hier een financiĆ«le vergoeding voor beschikbaar is gesteld.”

“We roepen werkgevers op om zich bewust te zijn van de urgentie rondom de CO2-rapportageplicht”, zegt Bas Bogerd, Head of Mobility Management bij XXImo, daarover. “Het is essentieel om op de hoogte te zijn van de wet- en regelgeving en te starten met het implementeren van systemen voor het verzamelen van de benodigde data.”

Consequenties

Precies daar zit ‘m volgens het onderzoek de crux voor werkgevers. Maar liefst 78 procent maakt zich zorgen over de impact van de rapportageplicht. Zo’n 62 procent denkt dat deze plicht zal zorgen voor extra administratie, 51 procent denkt extra tijd en energie eraan kwijt te zijn en 29 procent denkt dat het lastig is om medewerking te krijgen van werknemers.

“Het registreren van alle zakelijke kilometers kan een administratieve uitdaging zijn zonder een duidelijk mobiliteitsbeleid, goede voorbereiding en de juiste tools. Een mobiliteitsplatform biedt hier een oplossing. Het geeft onder andere inzicht in CO2-uitstoot, wat registratie gemakkelijker maakt”, zo besluit Bogerd.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.