Meet4research

Goudappel integreert belevingsonderzoeken in diensten

Trein wacht aan perron op Rotterdam Centraal. Foto: Flickr/Nanda Sluijsmans.

Adviesbureau Goudappel heeft alle aandelen overgenomen van Meet4research: een marktonderzoekbureau, gespecialiseerd in belevingsonderzoek in het openbaar vervoer en de openbare ruimte. Hiermee wil Goudappel voorzien in de groeiende behoefte aan kennis en inzicht op het gebied van beleving.

Meet4research is gespecialiseerd in kwalitatief en kwantitatief onderzoek en verricht metingen zoveel mogelijk op het moment van beleving. Hiermee worden handvatten geboden om te komen tot beleidsadviezen die de leefomgeving verbeteren. Directeur Wim Korver: “Wij hadden al een 49 procent belang in Meet4research en door dit belang te verhogen naar 100 procent kunnen we belevingsonderzoek aan al onze klanten aanbieden. Dit sluit aan op onze visie: Wij verbeteren de leefomgeving met onze mobiliteitskennis, en dragen zo bij aan het vergroten van de brede welvaart in de samenleving.”

Beleving beïnvloedt gedrag

Rick Schotman, trekker van het belevingsonderzoek binnen Goudappel: “Beleving en gedrag worden in de praktijk vaak op één hoop gegooid. Toch gaat het hier om verschillende aspecten die in elkaars verlengde liggen. Menselijk gedrag wordt beïnvloed door prikkels uit de omgeving, vaak zonder dat wij ons hiervan bewust zijn. Ruim 95 procent van de omgevingsprikkels (zoals geluid, temperatuur, kleur en geur) nemen we onbewust waar, maar beïnvloeden wel onze gevoelens (beleving) en daarmee ons gedrag. Beleving is een ‘zacht’ begrip dat ‘hard’ meetbaar is. Meet4research doet hier voor uiteenlopende opdrachtgevers onderzoek naar: in het openbaar vervoer (reis- en stationsbeleving), onder fietsers (stedelijk en buitenstedelijk) en voetgangers ten behoeve van hinderbeleving (wegonderhoud), en in stadscentra en specifieke openbare ruimtes.”

Een voorbeeld van een station waar heel duidelijk is nagedacht over de beleving, is Rotterdam Centraal. De gebruikte stenen op het plein zijn heel warm van kleur, wat maakt dat het reizigers het (onbewust) als een prettige plek ervaren. Het is ook een plek die echt geïntegreerd is bij de omgeving. Dit draagt bij aan een positieve beleving. Het station in Delft scoort hier ook heel goed in. De doorkijkjes naar de oude binnenstad, de grote kaart aan het plafond; er is daar goed nagedacht over de beleving voor de reiziger en het is niet alleen maar functioneel.

Sturingselement

Met name in de manier waarop beleving kan worden ingezet als sturingselement, ziet Schotman veel mogelijkheden. “Beleving kan ingezet worden om op kostenefficiënte wijze sturing te geven. Voor de basis kun je ervoor kiezen om genoegen te nemen met een 7,5, in plaats van een 10. De kosten die je dan bespaart door niet nog een extra halve meter asfalt aan te leggen, investeer je in comfort en aantrekkelijkheid en dus een hogere score op beleving. Het heeft heel veel meerwaarde om dit te onderzoeken en te integreren in onze adviezen.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.