Interview Dick Kuin

Wethouder Aalsmeer laat inwoners meedenken in ‘Denktank Verkeer’

Wethouder Aalsmeer Dick Kuin
Verkeerswethouder Dick Kuin initieerde de 'Denktank Verkeer', om te horen wat inwoners van Aalsmeer vinden van de verkeerssituatie in hun stad. Gemeente Aalsmeer

Wie kan je beter mee laten denken over de verkeerssituatie in een gemeente, dan de mensen die er wonen? Dat was de gedachte van Dick Kuin, wethouder Verkeer & Vervoer in Aalsmeer. Hij riep de ‘Denktank Verkeer’ in het leven, om ruim veertig inwoners hun ervaringen, tips en mening te laten delen over het verkeer.

“Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen merkte ik dat veel mensen aansloegen op de verkeersproblematiek”, vertelt Kuin. Voordat hij eind juni als wethouder aantrad, was hij ruim vier jaar lang fractievoorzitter van de plaatselijke partij Absoluut Aalsmeer. “Toen ik wethouder werd en verkeer in mijn portefeuille kreeg, besloot ik hier actief mee aan de slag te gaan. Zoals wij tijdens de verkiezingen beloofden: meer naar de mensen te gaan luisteren. Dat was het beginpunt van de denktank”

Meer aanmeldingen dan verwacht

Met een advertentie in de plaatselijke krant moest het balletje gaan rollen. Inwoners werden opgeroepen zich te melden, als ze wilden meedenken over de verkeerssituatie in hun gemeente. ‘Vindt u dat er teveel verkeer door uw straat komt? Is het verkeerslicht bij uw kruispunt te lang rood? Heeft u een idee hoe het verkeer slimmer door het dorp kan bewegen? Wilt u meer of minder rotondes?,’ waren vragen die de gemeente opwierp. Er zou ruimte zijn voor dertig mensen; tachtig enthousiastelingen meldden zich aan.

“Tot onze vreugde en verbazing waren er veel meer aanmeldingen dan verwacht”, vertelt de wethouder. “Ik heb toen de kaart van Aalsmeer op tafel gelegd en een selectie gemaakt op basis van de adressen van de aanmelders. Het heeft geen zin om drie mensen uit dezelfde straat mee te nemen. Zo zorgden we ervoor dat we uit alle windstreken van Aalsmeer input zouden krijgen.”

Kleine aanpassingen, grote gevolgen

Half november was de eerste bijeenkomst van de Denktank Verkeer, waar de belangrijkste knelpunten in de verschillende wijken in kaart werden gebracht. “De ervaringen, ideeën en opmerkingen resulteerden in drie A4’tjes vol nuttige tips. De ideeën zijn gecategoriseerd in vier basisprincipes: ‘Veiligheid’, ‘leefbaarheid’, ‘bereikbaarheid’ en ‘langzaam verkeer gaat voor snelverkeer’. Onder andere slechte verlichting, onduidelijke (oversteek)situaties, onoverzichtelijke rotondes, hardrijders en slecht geplaatste zebrapaden werden daarbij als oorzaken van de onveiligheid genoemd.

Verrassend vindt de wethouder een idee om eens na te denken over vervoer over water. “Dat vind ik een creatieve manier van nadenken over het ontlasten van de bestaande wegen.” Ook van de suggestie om bepaalde wegen ’s ochtends en ‘s avonds af te sluiten om sluipverkeer tegen te gaan, wordt Kuin enthousiast. “Ik had dat zelf ook al verzonnen, maar nog nooit naar buiten gebracht.”

‘Niet zeuren, gewoon doen’

“De punten die uit de Denktank Verkeer zijn gekomen, maken het heel concreet”, vervolgt Kuin. “Daar kun je mee op pad, vandaag en morgen. Je kunt zaken uit die lijst halen die bij wijze van spreken morgen uitgevoerd zouden kunnen worden. Daarmee laat je ook zien aan de mensen dat we hun ideeën serieus nemen en echt zoveel mogelijk tot uitvoering willen brengen”

Als voorbeeld noemt Kuin het plaatsen van verlichting langs donkere oversteekplaatsen. Dat kan, als het alleen aan de wethouder ligt, zo geregeld zijn. “Heel simpel. Wat mij betreft kunnen dit soort kleine ingrepen zo uitgevoerd worden. Ze kunnen grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid”

Ook haalt hij een gevaarlijk kruispunt aan waar volgens hem het plaatsen van een STOP-bord en het aanbrengen van witte strepen op de weg al een groot deel van het probleem op zouden lossen. ‘Heel simpel. Dat soort kleine ingrepen kunnen zo uitgevoerd worden, maar hebben grote gevolgen voor de verkeersveiligheid.”

Een ander genoemd voorstel als ‘fietsers uit de voorrang op rotondes’, vindt Kuin ‘helemaal niet zo gek’. “Ik zou dat wel graag onderzocht willen hebben. Als dat de verkeersveiligheid vergroot, dan moet je daar in ieder geval naar gekeken hebben, vind ik.”

Verkeersbesluit College

Natuurlijk zijn niet alle aanpassingen zo makkelijk en snel uit te voeren, realiseert ook Kuin zich. “Over veel zaken moet ik eerst met verkeerskundigen gaan praten. Wat is de wet- en regelgeving? Kan dat zomaar, of moet het College daarvoor eerst een verkeersbesluit nemen? Maar het scheelt al heel veel dat je de inwoners op deze manier zelf een oplossing laat verzinnen. Dit scheelt gesteggel in de Raad, je kunt meteen aan de slag met plannen die zouden kunnen werken.”

De Denktank Verkeer komt nog twee keer samen, in maart en in april. Voorafgaand aan de tweede avond wil de wethouder samen met verkeerskundigen de input verwerken op kaarten van Aalsmeer. “We bespreken dan wat haalbaar is, hoe het haalbaar is, wat er precies moet gebeuren en wat het moet kosten. Dit zal hoogstwaarschijnlijk weer een interessante discussie opleveren, waar we ook weer zaken uit meenemen. Op de laatste avond krijgen de deelnemers te horen wat het definitieve resultaat is waarmee ik dan verder ga.”

Volksraadpleging

Volgens Kuin zorgt het initiëren van de Denktank niet alleen voor waardevolle input over de verkeersveiligheid, het zorgt ook voor draagvlak onder de inwoners. “In het collegeprogramma hebben we onszelf als taak gesteld om bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2026 de opkomst met minimaal twintig procent te verhogen. Dit soort initiatieven kunnen daar zeker bij helpen. Het is net geen referendum, maar wel een soort volksraadpleging. Inwoners voelen zich gehoord en zien dat er echt wat gebeurt met hun ideeën. Je geeft inwoners niet alleen het idee dat ze mee mogen praten, je laat ze ook echt meepraten. Het mooiste resultaat zou zijn als ze na de derde bijeenkomst tevreden de deur uitstappen.”

Op de vraag of een vergelijkbare adviesraad ook in andere gemeenten wordt gebruikt om de verkeersveiligheid te verbeteren, moet Kuin het antwoord schuldig blijven. “Dat zou ik niet weten, maar ik kan het andere wethouders van harte aanraden. Als we met elkaar maar één onveilige situatie kunnen oplossen, is deze proef al geslaagd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.