Haarlem

‘We voeren net zo lang actie tot onze kinderen veilig naar school kunnen’

Joosje Campfens Haarlem
Joosje Campfens maakt zich hard voor de verkeersveiligheid van schoolkinderen in Haarlem. Joosje Campfens

Ze kan het niet meer aanzien: een gebied van twee vierkante kilometer in Zuidwest-Haarlem, waar dagelijks duizenden kinderen met gevaar voor eigen leven over smalle straten en wegen naar school fietsen, tussen de vrachtwagens, auto’s en pakketbezorgers door. Voor Joosje Campfens is de maat vol. Vanaf dinsdag voert ze samen met andere bezorgde ouders actie en neemt ze de straten over om kinderen veilig naar school te begeleiden. Net zo lang totdat de gemeente actie onderneemt. 

Toen haar jongste dochter op een haar na geschept werd toen ze op een stepje het zebrapad over wilde steken, was voor Joosje Campfens de maat vol. Ze vertrok met haar gezin uit het drukke Haarlem, zodat haar kinderen ook gewoon voor de deur konden spelen. “Maar de situatie in Haarlem bleef knagen”.

Vanuit haar functie als scriptschrijver werkt ze al jaren met mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg, die onder meer in Haarlem meerdere filmpjes heeft gemaakt over de levensgevaarlijke situaties op straat in de ochtendspits. “Naar aanleiding van die films heb ik zoveel mensen gesproken en zoveel mails ontvangen van bewoners. Zelfs schooldirecteuren die al twintig jaar bezig zijn om de schoolomgeving veiliger te krijgen, maar niemand wordt gehoord.”

Omgekeerde wereld

“De gemeente gooit het op gedragsverandering, maar dat is de omgekeerde wereld”, vervolgt Campfens. “Natuurlijk moeten kinderen uitkijken, maar de gemeente moet ervoor zorgen dat kinderen veilig de straat op kunnen. ‘Licht aan op de fiets’ is geen oplossing, dat is een pleister plakken.”

Afgelopen juli vond er nog een ongeluk plaats met een vrachtwagen, op een van de plekken waar Campfens actie wil voeren. “Dan vraag ik me af: wat is nou belangrijker? Dat die vrachtwagen daar mag rijden, of de gevolgen voor de betrokken personen? Het gaat niet om cijfers, het gaat om levens en de leefbaarheid van het gebied. Er wordt steeds gesproken over ‘doorstroming’. Maar wat je zegt is: een auto met die ene persoon is belangrijker dan driehonderd kinderen die oversteken.” Ze begrijpt heus wel dat in een jaar tijd niet de hele verkeersroute is omgelegd. “Maar ik weet dat ze in Parijs in korte tijd bij 168 scholen autovrije schoolstraten hebben gecreëerd. Dat moet hier toch ook kunnen? Of zet er op z’n minst op de drukste momenten verkeersregelaars neer.”

De gemeente heeft inmiddels contact opgenomen met de bezorgde ouder en is op de hoogte van de geplande actie. “Daar is tot nu toe alles mee gezegd. Maar ze doen ook niet niks, hoor. Ik weet dat ze zijn bezig in gebieden in Haarlem-Noord. Maar we lopen tegen de stroperigheid van de politiek aan. Ouderavonden, handtekeningen verzamelen; wij zeggen dan ‘kom dan gewoon elke dag om 8 uur bij die brug staan, in plaats van uit je ivoren toren te regeren.”

‘Black spots’

Komende dinsdag gaan ouders groepjes kinderen naar school begeleiden. Het doel is om vergelijkbare acties, op meerdere ‘black spots’ in Haarlem, maandelijks te herhalen. “Ik hoop dat ouders en bewoners zich geroepen gaan voelen om structureel de weg over te nemen, in ieder geval tussen 8 uur en half 9 ’s ochtends. Net zo lang totdat de gemeente actie onderneemt.”

Campfens hoopt dat de actie zich ook landelijk verspreidt, want ‘er zijn nog veel meer plekken in Nederland waar het slecht gesteld is met de verkeersveiligheid rondom scholen’. “Als mensen dit gaan overpakken, help ik ze graag met het opzetten van vergelijkbare acties.”

De initiatiefneemster roept mensen ook op filmpjes te sturen van gevaarlijke verkeerssituaties in hun leefomgeving. Contact opnemen kan door een mail te sturen naar jekunthetbest@gmail.com

Bovenstaand filmpje schetst een goed beeld van hoe gevaarlijk sommige schoolroutes in Haarlem zijn. Het beeld is gemaakt door Geert Kloppenburg. 

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.