e-bike

Hellorider haalt meer dan 1 miljoen op voor fietsleaseplatform kleine zakelijke markt

Elektrische fiets. Foto: Unsplash/Wolfram Bölte.

Fietsleaseplatform Hellorider heeft in slechts twee dagen maar liefst 450.000 euro opgehaald bij particuliere investeerders voor de eigen fietsleasefinanciering, voornamelijk voor de kleine zakelijke markt. De groei die Hellorider en daarmee de leasefiets doormaakt ligt aan de grondslag van deze nieuwe financieringsronde. Hellorider heeft inmiddels meer dan 1 miljoen euro opgehaald.

De financiering is bedoeld voor werkgevers die geen bestaande relatie hebben met autoleasemaatschappijen. Zij kunnen zo rechtstreeks via Hellorider voor hun medewerkers een elektrische fiets leasen en kiezen uit meer dan 100 fietsmerken en een servicenetwerk van ca. 1.000 dealers.

Hellorider bedient voornamelijk de grootzakelijke markt met partners, zoals LeasePlan, International Car Lease Company en MHC Mobility, waarvoor zij fietsleasemanagement verzorgt. Recent sloten ook Broekhuis Lease, Driessen Autolease en Oostendorp Autolease zich aan. Directe lease-activiteiten in het klein-zakelijke segment (1-10 leasefietsen per klant – red.) betekenen voor Hellorider dat zij de fietsen zelf moet financieren. “Omdat de lease-aantallen nu relatief gering zijn en reguliere bankfinanciering voor kleine batches relatief duur is, hebben we aanvankelijk gekozen voor deze vorm van financiering. Ze past beter bij de stap voor stap groei die we in het klein-zakelijke segment doormaken”, aldus Hellorider CEO Jasper van Waalwijk. “Door de aanhoudende groei echter onderzoeken we op dit moment overigens wel welk financieringsmodel het beste past op de langere termijn.”

Perfecte leeromgeving

Voor Hellorider is de markt van ondernemers die 1-10 leasefietsen afnemen in deze fase een zakelijk interessante leeromgeving ten dienste van de kernactiviteiten in de grootzakelijke markt. Echter de aantallen gaan zo hard dat het niet alleen hierbij zal blijven. Van Waalwijk: “Voor nu is de klein-zakelijke markt een noodzakelijke vinger aan de pols. Vooral goed doorgronden wat de wensen zijn van de klant (werkgevers) en berijders, en vervolgens deze lessen delen met onze partner leasemaatschappijen om zo continu onze fietspropositie te verbeteren. Dit alles vraagt wel dat we extra moeten investeren in activa (fietsen-red.).”

Volgende stap

Van Waalwijk sorteert overigens al voor op een structurele aanpak van het segment van kleine werkgevers. “De markt heeft een groot potentieel. Je praat over heel veel fietsen en er komen steeds meer aanvragen binnen. Echter, de dynamiek van deze markt is totaal anders dan van de grootzakelijke markt. Als de afzetaantallen straks serieuzer worden, is het logisch dat we gaan samenwerken met strategische partners die bijvoorbeeld een groot deel van de back-office stapsgewijs overnemen. Denk aan structurele financiering van de activa, kredietchecks bij klanten en debiteurenbeheer. Accountmanagement en klantenservice willen we overigens te allen tijde zelf blijven doen, dat is voor ons een kernactiviteit. Want zo blijven we in nauw contact met onze klanten en het stelt ons in staat om te blijven leren. En hierdoor kunnen we onze partner leasemaatschappijen de nieuwste inzichten geven en verder helpen om hun klanten te voorzien in veranderende mobiliteitsbehoeften. We zijn over een dergelijk partnership voor structurele financiering al in gesprek met leasemaatschappijen die deze klein-zakelijke markt als geen ander kennen en van wie enkele al klant zijn. Binnenkort hopen we hierover meer te kunnen communiceren.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.