Gebrek aan Rijksfinanciering kan implementatie 30 km/u vertragen

Het is een barrière dat de coalitie geen geld heeft gereserveerd voor de herinrichting van wegen waarop de snelheid van 50 naar 30 kilometer per uur wordt afgeschaald. Daarom moeten gemeenten zelf voor de kosten opdraaien, met mogelijk vertraging tot gevolg. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een reflectie van het coalitieakkoord.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Gebrek aan Rijksfinanciering kan implementatie 30 km/u vertragen”

Ewout Wijnveldt|23.12.21|17:04

Alleen doorgaande wegen zijn nog 50km/u, de rest is bijna overal 30. Dus dit is gewoon geld weggooien, symboolpolitiek. Investeer liever in een verplichte theoretische bijscholing voor rijbewijs bezitters elke keer bij het verlengen (hoeft geen examen) het kennisniveau van de gemiddelde automobilist is bedroevend.

Ewout Wijnveldt|23.12.21|16:59

Alle niet-doorgaande wegen zijn al 30km/u zone, dus dit is gewoon geld weggooien aan borden inrichting etc. Laten ze alleen het strikt noodzakelijke doen.

Symboolpolitiek

Peter Buter|23.12.21|16:24

Beste Inge,
Door de max. snelheid bibeko van 50 te wijzigen in 30 kunnen alle 30 km zone borden en veel snelheidsremmers worden verwijderd. Een enorme kostenbesparing en geen belemmering voor handhaving. Op wegen met vrijliggende fietspaden 50 toestaan
Stel komgrenscriteria vast
GOW ’s zijn voorrangsweg. Koppel bordje voorrangsweg aan 50 km dan zijn extra borden 50 niet nodig. Besparing wegbeheerders!
Mag ik hiervoor aandacht in uw programma?
Peter Buter, VVN consulent verkeersveiligheid