PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken

Snelweg A27, (Foto: iStock / Dafinchi)
Foto: iStock / Dafinchi (onbeperkt gebruik)

Meer thuiswerken als gevolg van de coronapandemie leidt naar verwachting ook op de langere termijn tot minder files. Dit vraagt om een heroverweging of investeringen in spoor en asfalt wel nodig zijn. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in een nieuw rapport. Weliswaar zal het totale aantal verplaatsingen gelijk blijven, maar ritten voor winkelen, visite en toeren vinden vooral plaats buiten de spits.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “PBL: heroverweeg investeringen in asfalt en spoor vanwege effect thuiswerken”

Pat Rick|10.09.21|16:29

Het PBL en Rli moeten ipv met investeringsplannen met een visie komen. Dat rond A’dam en R’dam/Den Haag hoogfrequent rail (metro) de backbone wordt van OV. Met busdiensten die aansluiten op metro in OV-hubs tbv voor/na-transport. Andere grote steden krijgen busbanen, waar ook het streekvervoer overheen kan. Stadvervoer is vraaggedreven, terwijl streekvervoer volgens een vast rooster rijdt en langzaam wordt uitgebouwd/ontwikkeld. Op het platteland zal individueel vervoer (auto) belangrijk blijven

Pat Rick|10.09.21|16:29

Autonoom rijden en platooning kunnen de wegcapaciteit vergroten na 2030. Buiten de Randstad zijn nog schakels in het hoofdwegennet die aangepakt moeten worden. Daarnaast moet men veel wegcapaciteit inplannen voor goederenvervoer, want die groei zal niet alleen door binnenvaart en spoor worden opgevangen. Verder moet er een HSL-oost komen, om aan te sluiten op het Duitse HSL-net. HSLs kunnen alleen sommige vluchten vervangen op bestemmingen aangesloten op Europese HSL-net.