Amsterdamse snorfietser moet binnenkort echt de rijbaan op

Vanaf maandag 8 april moeten snorfietsers in Amsterdam mét helm op de rijbaan rijden. De nieuwe regel geldt voor bijna alle straten binnen de ring A10. Om dit te verduidelijken, is een nieuw symbool ontwikkeld dat op de verkeersborden en wegmarkeringen komt te staan. 

Sinds 1 juli vorig jaar is het voor gemeenten mogelijk om snorfietsers naar de rijbaan te sturen. Amsterdam wilde dat zo snel mogelijk invoeren. Het aantal snorfietsers in de stad is de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 8.000 in 2007 naar 35.000 in 2018. Bovendien is het aantal snorfietsongevallen groot.

De gemeente wil met de maatregel de verkeersveiligheid verbeteren. Ook moet het verplaatsen van de snorfietsers zorgen voor een betere doorstroming op het fietspad. Eind vorig jaar noemde het stadsbestuur 8 april al als invoeringsdatum.

Verkeersregelaars

Er komen borden en tijdelijke wegmarkeringen, zodat snorfietsers weten waar ze precies de rijbaan op moeten. Aan de maximumsnelheid van de snorfiets verandert niets; deze blijft 25 kilometer per uur. De eerste twee maanden worden verkeersregelaars ingezet om de juiste weg te wijzen en te informeren. Daarna kunnen snorfietsers een boete krijgen voor het rijden op de verkeerde plaats op de weg of voor het rijden zonder helm. Deze bedraagt 95 euro, exclusief administratiekosten.

De gemeente vraagt automobilisten en andere weggebruikers rekening te houden met snorfietsers op de rijbaan. Dat houdt in: niet bumperkleven, snelheid aanpassen en alleen inhalen als het veilig kan. De gemeente plaatst ook voor deze groep weggebruikers borden om erop te wijzen dat snorfietsers op de rijbaan rijden.

Helmplicht

Gemeenten mogen zelf bepalen of zij een helmplicht voor de snorfiets invoeren. Het zal nog minstens een jaar duren voordat een helm verplicht wordt voor snorfietsers. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil eerst een onderzoek doen naar de effecten op de verkeersveiligheid, schreef ze afgelopen februari in een brief aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen reageerde hiermee op een motie. De aanleiding van de motie was een brief aan de Tweede Kamer die door 130 medici ondertekend was. Zij riepen de politiek op om het dragen van een helm verplicht te stellen om zo jaarlijks tientallen doden en veel (hersen)letsel te voorkomen. Later sloten verschillende gemeenten zich bij de oproep aan.

Kapsel

De Volkskrant meldde onlangs dat jongeren als gevolg van deze maatregel massaal hun snorscooter te koop aanbieden. “Vooral tieners en twintigers, zij vrezen voor hun kapsel en vinden die helm het ergst”, meldt de krant. Een woordvoerder van de Bovag, die in het dagblad aan het woord komt, stelt dat de verkoop van snorfietsen in Noord-Holland terugloopt sinds het besluit is aangekondigd.

Over de gehele linie zijn snorfietsen populairder in Nederland dan bromfietsen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek lag het aantal snorfietsen in januari dit jaar 4 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl bij bromfietsen juist een daling met bijna 2 procent was te zien. Begin dit jaar telde ons land ruim 1,2 miljoen snor- en bromfietsen, wat 1,6 procent meer is dan in 2018. Er zijn bijna 750.000 geregistreerde snorfietsen, tegen 457.000 geregistreerde brommers. 

Auteur: Nadine Kieboom

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.