Blog: Verdwijnt de benzine-snorfiets?

Crimineel Willem Holleeder, bijgenaamd De Neus, heeft heel wat op zijn geweten. Zo ontvoerde hij de biermagnaat Freddy Heineken en werd hij tot negen jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens afpersing van vastgoedhandelaren. Ook nu is Holleeder in het nieuws omdat hij terechtstaat voor betrokkenheid bij liquidaties. Hij draait wellicht wederom voor jaren de bak in. Minder bekend is dat hij nog iets op zijn geweten heeft: de ongekende populariteit van de snorscooter. Hoe wordt de elektrische variant net zo populair, vraagt KiM-onderzoeker Jaco Berveling zich af.

In 2009 werd hij regelmatig in Amsterdam gesignaleerd en gefotografeerd, op zijn zwarte Vespa met groot windscherm. Vanaf dat moment begonnen klanten in de winkel te vragen om een ‘Holleeder-scooter’. Ook op de advertentiewebsite Marktplaats wemelt het, tot op de dag van vandaag, van mensen die op zoek zijn naar een Holleeder-scooter of er een in de aanbieding hebben. Dat een crimineel erop rondreed maakte in ieder geval één ding duidelijk: het was geen vervoermiddel voor watjes.

Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat De Neus niet het enige ‘rolmodel’ met een snorscooter was. In de Randstad waren retro-scooters in de zomer van 2009 een hype. Makelaars, advocaten en de bekende televisiekok Herman den Blijker en Golden Earring-zanger Barry Hay hadden er ook een. Bovendien zat de snorfiets/snorscooter al langer in de lift. De snorfiets is een handig, goedkoop en snel vervoermiddel zonder helmplicht. Het gevolg is dat er inmiddels bijna 700.000 snorfietsen/snorscooters in Nederland rondrijden.

De snorfiets ‘uitgefaseerd’

De gebruikers vinden hun snorfiets een leuk vervoermiddel, maar snorfietsen hebben een verbrandingsmotor die voor veel luchtvervuiling zorgt. Om die reden wil de Tweede Kamer laten uitzoeken of de benzine-snorfiets ‘uitgefaseerd’ kan worden. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht hoe gebruikers op dit uitfaseren kunnen reageren. Wat doen snorfietsers wanneer hun vervoermiddel (met verbrandingsmotor) op termijn niet meer te krijgen is? Stappen ze dan bijvoorbeeld over op een elektrische snorfiets?

De inventarisatie van het KiM laat zien dat slechts een klein deel van de snorfietsers de aanschaf van een elektrische snorfiets overweegt. Volgens een enquête 6 procent. De meeste mensen zeggen dat ze, wanneer ze van hun benzine-snorfiets afscheid moeten nemen, kiezen voor de fiets of het openbaar vervoer. De milieuvriendelijke elektrische snorfiets komt er vooralsnog bekaaid vanaf.

Als men het gebruik van de elektrische variant wil stimuleren dan zijn ondersteunende maatregelen noodzakelijk. De onderzoekers bieden een overzicht van instrumentele, psychologische en sociale mogelijkheden. In de categorie ‘sociaal’ zijn er verschillende opties, waaronder – daar zijn ze weer – rolmodellen.

‘Early adopters’ als rolmodel

Mensen volgen vaak de mening en het gedrag van positieve (en negatieve) rolmodellen, zoals televisiekoks, zangers en topcriminelen. Rolmodellen laten aan anderen zien waar ze naar zouden moeten streven en dat bepaalde doelen haalbaar zijn. Niet alleen bekende Nederlanders zijn invloedrijk. Dat geldt ook voor mensen die dichtbij staan, zoals vrienden, familie en buren.

In Oostenrijk is nagegaan of de ‘early adopters’ van elektrische scooters en elektrische fietsen invloed hebben op hun omgeving. Dat blijkt inderdaad het geval. De gebruikers van elektrische fietsen en elektrische scooters vertellen in hun netwerk over de eigenschappen van het product, nodigen hun vrienden uit het vervoermiddel eens te proberen en stimuleren de aanschaf van het vervoermiddel. Ze worden gezien als betrouwbare opinieleiders met verstand van techniek.

Elektrische snorfietsen

Het grote voordeel van elektrische snorfietsen is natuurlijk dat ze schoon, stil en snel zijn. Het grote nadeel op dit moment is dat ze, vergeleken met benzine-snorfietsen, een stuk duurder zijn en een beperktere actieradius hebben. Ook het aanbod is nog beperkt, al gaat daar de komende jaren verandering in komen. En het imago van de elektrische snorfiets? Daar weten we nog erg weinig van. Je rijdt met een elektrische snorfiets op het nieuwste van het nieuwste. Wellicht is het bijbehorende imago niet zozeer ‘stoer’ als wel ‘innovatief’. Ook om die reden is het onwaarschijnlijk dat we Willem Holleeder binnenkort op een elektrische snorscooter zullen zien rondrijden.

Auteur: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

3 reacties op “Blog: Verdwijnt de benzine-snorfiets?”

Ton Ten Brinke|02.08.18|18:14

Als fotograaf maak ik de laatste jaren veel gebruik van een electrische snorfiets (Nimoto TrendyR). Voorheen gebruikte ik voor de langere afstanden een motor en voor in de buurt een (lig)fiets. Voor de motor moet ik echter te veel handelingen doen voordat ik op pad ben en mag ik niet overal komen en op de fiets kan ik niet snel genoeg van fotolocatie wisselen. Voordeel is geen stank en herrie waardoor ik (fauna)locaties makkelijke kan benaderen. De actieradius is voldoende voor het lokale werk.

Ton Ten Brinke|02.08.18|17:59

Als fotograaf maak ik al 2 jaar gebruik van een electrische scooter (Nimoto TrendyR). Naast mijn motorfiets, voor de langere afstanden, maak ik gebruik van m’n (lig)fiets. Voor m’n motor moet ik echter te veel handelingen doen voordat ik op pad ben en mag niet overal komen en met m’n fiets ben ik niet snel genoeg om van fotolicatie te wisselen. Een groot voordeel van de electrische snorfiets is dat deze niet stinkt en heerlijk stil is waardoor de ‘faunaopjecten’ makkelijker benaderbaar zijn.

Ruud Kuntzel|02.08.18|16:17

Snorscooter? Die kent onze wetgeving niet. Zullen we het gewoon over een snorfiets of bromfiets hebben?
Een scooter is een lichte motorfiets en hoewel menig snorfiets en bromfiets dat uiterlijk heeft overgenomen, blijven het snor- en bromfietsen. Wel zo duidelijk.